Az ötödikes és a kilencedikes diákok már a megváltozott Nemzeti Alaptanterv szerint írt történelemkönyvekből tanulhatnak. Ezek a tankönyvek egyelőre csak afféle demóváltozatban léteznek, amelyet csak a tanárok érnek el, talán azért is, mert a tartalmukról feszült hangulatú vita folyik a történészi körökben. Berend Nóra a Cambridge-i Egyetem professzora a Történelemtanárok Egyletének honlapján megjelent írásában bírálja az egyik ilyen próbatankönyvet, amely
nem oktatni, hanem ideológiailag formálni kíván egy olyan irányba, ami ellentétes a demokráciával és az egészséges szellemi fejlődéssel egyaránt.
A történész szerint az egyik ilyen próbatankönyv, Gróf Péter és Szabados György műve
De a próbatankönyveket bírálják azért is – írja a Telex –, mert
A Történelemtanárok Egylete az egymásnak feszülő érvek miatt konferenciát szervezett a kérdésről, amelyre a könyvek íróit is meginvitálták. Közülük végül csak Szabados György fogadta el a meghívást, aki szilárdan védelmébe vette a társszerzőként írt művet.
Az elmúlt évtizedek magyar őstörténetét a finnugrista elmélet dominálta, ettől kell megszabadítani a területet
– mondta a Magyarságkutató Intézet munkatársa.
A konferenciáról részletesen beszámoló Telex a cikkében azt emeli ki, hogy a téma súlyosan átpolitizált, a kormányban Kásler Miklós miniszter személyes mániája az őstörténet és a hun származás, aminek a jegyében létrehozták a Magyarságkutató Intézetet, és annak nézetei tükröződnek vissza az új tankönyvekben. Miután január végén elfogadták az új Nemzeti Alaptantervet, néhány hónap alatt átírták a tananyagot, majd pillanatok alatt el is fogadták az új változatot, jóllehet az elméletről messze nincs tudományos konszenzus. Ezt jól mutatott a konferencia indulatoktól túlfűtött hangulata is.