Index Vakbarát Hírportál

A magyarok kétharmada azt állítja, hogy átlát a hamis híreken

2020. október 23., péntek 18:39

Két nappal azután, hogy az ENSZ meghirdette a dezinformáció elleni kampányát, magyarul is elérhetővé váltak az Ipsos és a The Trust Project nemzetközi felmérésének eredményei. A kutatásban  27 ország összesen 19 ezer lakóját kérdezték hírszerzési szokásairól és a médiába vetett bizalmáról. 

Világviszonylatban még mindig a tévé a leggyakrabban választott médium hírek beszerzésére (74 százalék), de már szorosan követik a közösségi oldalak is (72). Szintén kiemelkedő forrás hírportálok böngészése számítógépen (62 százalék) vagy applikációik használata mobilon (61), de egyértelműen leágazóban van a rádió (41) és a nyomtatott sajtó (24) világa.

Magyarország alapvetően átlagos hírfogyasztási szokásokkal bír, igaz az internetes portálokat mi választjuk naponta leggyakrabban a vizsgált országok közül (64 százalék), de a mobilapplikációk használata ehhez képest elmarad (21). A legkevésbé a mexikóiak (28 százalék) és az amerikaiak (29) online hírfogyasztók, mobilapplikációt a legtöbben Malajziában (72) és Törökországban (74) használnak.

A legtöbb időt egyértelműen az indiaiak és a törökök töltik hírek olvasással. 

A felmérés számai alapján Magyarország két területen üt el leginkább az átlagtól. Egyrészt világelsők vagyunk abban, hogy a legszívesebben ingyen olvasunk híreket (igaz, abból a szempontból a középmezőnyben vagyunk, hogy szívesen fizetünk a megbízható hírekért), másrészt nálunk a legnagyobb a különbség a saját és mások kritikai érzékének megítélésében. Bár az egész világra jellemző, hogy az ember jobban bízik magában, mint másokban, a magyarok átlag felettinek számító önbizalommal állítják, hogy felismerik az álhíreket (a megkérdezettek 63 százaléka mondta ezt), a honfitársaikat pedig kifejezetten lenézik ezen képességüket illetően. Mindössze 20 százaléknyian voltak, akik úgy nyilatkoztak, hogy a magyarok felismerik az álhíreket.

Ehhez képest Japánban viszont teljesen reménytelennek látják, hogy bárkinek esélye lenne tisztán látni. A japánoknak csak a 24 százaléka bízik saját magában és 15 százaléka másokban ebből a szempontból.

Rovatok