A vasúti árufuvarozó társaságok az általuk fizetett hálózat-hozzáférési díj (pályahasználati díj) 2020. március 1-jétől ez év végéig tartó csökkentését kérik Palkovics László innovációs és technológiai minisztertől – írja az MTI a Világgazdaságra cikkére hivatkozva.
A társasságok ezáltal azt szeretnék elérni, hogy a kormányzat engedje el a pályadíjak felártartamát. Ez a gyakorlatban
6,1 miliárd forintnyi engedményt jelentene az ő részükre.
Az aláírók kérelme egybecseng a koronavírus-járvány gazdasági hatásainak mérséklését célzó uniós rendelettel. A dokumentumot a Magyar Vasúti Egyesület (Hungrail) két elnökségi tagja és a szervezet árufuvarozási bizottságának elnöke írta alá.
A levél szerint a járvány okozta gazdasági visszaesés miatt a hazai vasúti szektor idei teljesítménye 15 százalékkal, egyes szegmenseiben pedig akár 25 százalékkal is eshet. A helyzetet ezenfelül az is rontja, hogy a teljesítmény csökkenése miatt emelkednek a fix jellegű költségek, a kisebb volumen következtében nő az egy tonnára jutó hálózat-hozzáférési díj, ezáltal pedig még magasabbak lehetnek a fuvardíjak. Az aláírók arra hivatkoznak, hogy
más országok is lépéseket tettek, vagy tenni fognak, a vasutasokat érintő károk mérséklése érdekében.
A levél szerint a kedvezményre vonatkozó esetleges hazai kormányzati döntéseket legkésőbb 2020. november elejéig kell meghozni.
A lapnak nyilatkozva Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria igazgatóságának elnöke elmondta: a gazdasági visszaesés miatt 2020 első félévében mintegy kétmillió tonnával csökkent a hazai vasúti teherforgalom, és miközben nem volt nagyobb javulás az év második felében sem, a vasútvállalatok állandó költségei nőttek. Hozzátette: az ágazatnak ezért sürgős segítségre van szüksége, a pályahasználati díj csökkentésével levegőhöz jutna, és megőrizné képességét a nemzetgazdaság logisztikai ellátására.
(Borítókép: Tehervonat Budapesten 2020. áprilisban. Fotó: Illyés Tibor / MTI)