Miért és kinek is jó a mesterségesen előidézett forgalmi káosz? – tette fel a kérdést a közlekedésfejlesztéssel foglalkozó civil szervezet.
Kiverte a biztosítékot a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesületnél, hogy a koronavírus-világjárvány terjedésének csökkentése érdekében a kormány úgy döntött: a közutakon, közterületeken nem kell parkolási díjat fizetni.
Dorner Lajos, a szervezet elnöke szerint
jelentősen növekedhet a parkolási igény Budapest belső területein és a nagyvárosokban,
ami nemcsak az őszi időszakra amúgy is jellemző szmogot növeli, de egyenesen közlekedési káoszhoz is vezethet.
Abszurdnak nevezte, hogy a kormány egyfelől a BKK-járatok sűrítését kéri, miközben a parkolási döntésével autóba ülteti az agglomerációból ingázókat, és a legszmogosabb időszakban bevonzza őket a belvárosba. A döntés tavasszal is rengeteg szabálytalan parkolást eredményezett. A közlekedési szakember szerint a parkolási díj azért van, hogy a város kritikus pontjain a parkolóhelyeken növelje a gépjárművek forgási sebességét. Most a napokig egy helyen parkolók kiszoríthatják azokat az autósokat, akik a város napi működtetését biztosítják szállítási, ügyintézési munkájukkal.
Szavai szerint
„épp fordítva kellene eljárni, és kiszorítani az autókat a frekventált területekről, mert az átjárhatóság biztosítása mellett a javuló levegőben a vírus terjedése is csökkenne”.
Ehhez képest a Kiskörúton és az Üllői úton a sávelvétel miatt már így is áll a forgalom, erre jön hamarosan a metrópótlás okozta forgalomnövekedés. A közlekedésszakmai és egészségügyi érvek mellett
a döntés politikai dimenziójára is is felhívta a figyelmet, amikor az önkormányzatokat sújtó hatásáról beszélt, ugyanis álláspontja szerint szakmailag a díjfizetés felfüggesztése aligha értelmezhető.
Emlékeztetett, a parkolási díj ideiglenes megszüntetésével azoktól a budapesti kerületektől, ahol van fizetős parkolás, a legjelentősebb szabadon felhasználható forrást veszi el a kormány. Az intézkedés véleménye szerint jól illeszkedik a Budapest ellen folytatott taktikai hadviselésbe, miközben Pécs, Miskolc, Szeged, de még Debrecen önkormányzatának is komoly károkat okoz.
Mindezekre tekintettel arra kérte a döntéshozókat, hogy vonják vissza a díjmentes parkolást lehetővé tevő jogszabályt.