Közösségi oldalán ismerte be a BKV, hogy nem jött létre szerződésmódosítási szándéknyilatkozat a 3-as metró középső szakaszának alagút-felújításáról.
A BKV Zrt. felszólította a Vállalkozót az eredeti szerződés szerint történő teljesítésre – új határidők kijelölése mellett
– áll a kommünikében, ugyanakkor ezekről az új határidőkről mélyen hallgatnak.
A közlekedési vállalat szerint a kialakult helyzet egyelőre nem veszélyezteti a metróvonal felújításának befejezését a kitűzött határidőre, így az európai uniós forrásból történő megvalósítást sem. Nem osztja ezt a véleményt a Fidesz-KDNP fővárosi képviselőcsoportja, amely egyenesen azt követeli, hogy vizsgálják felül az elrendelt lezárásokat és metrópótlásokat.
Az már biztos, hogy a felújítás tovább fog tartani, vagy drágább lesz. Legrosszabb esetben mindkettő lehetséges
– hangzik a bejegyzés.
A Magyar Nemzet megszólaltatta az ügyben Láng Zsoltot, a Fidesz városházi frakcióvezetőjét, aki szerint a BKV-nak sem lehet érdeke, hogy a kivitelező Swietelsky otthagyja a beruházást.
Ha nincs megállapodás, akkor újra kell tervezni a 3-as metró középső szakaszának felújítását úgy, hogy az állomásokat és az alagutat egyszerre újítsák fel
– hangsúlyozta a kormánypárti politikus.
Az alagút-felújítás az eredeti tervek szerint párhuzamosan zajlott volna az állomások rekonstrukciójával, különben ugyanis a vonalat duplán kellene lezárni. Maga a BKV egyébként éppen a középső szakaszon már elkezdett állomásépítési munkákkal indokolja, hogy a Nagyvárad tér és a Lehel tér közötti szakaszon nem járatják a szerelvényeket. Ugyanakkor az állomások felújítása önmagában nem indokolná a teljes lezárás miatti közlekedési kalamajkát, hiszen a déli szakasz november 7-i átadásáig is jártak a metrók, csupán az építés alatt lévő állomásokon megállás nélkül továbbhaladtak.
Mint emlékezetes, a BKV Zrt. és a Swietelsky Vasúttechnika Kft. 2017 szeptemberében kötött szerződést a 3-as metró rekonstrukciójára, amely tartalmazza a vágányépítési, alagúti munkákat, a biztosítóberendezések felújítását, továbbá a távközlési és diszpécserrendszerek korszerűsítését. A nagyon hasonló nevű, de másik céggel, a Swietelsky Építő Kft.-vel pedig 2019 novemberében szerződtek a középső vonalszakasz állomásainak korszerűsítésére.
Munka | Cég | Szerződéses ár (Mrd Ft) |
Északi szakasz | Strabag Építőipari Zrt. | 24,13 |
Déli szakasz | Strabag Építőipari Zrt. | 24,77 |
Középső szakasz | Swietelsky Építő Kft. | 86,59 |
Alagút | Swietelsky Vasúttechnika Kft. | 47,80 |
Az M3 korábbi és mostani felújításának árait összehasonlítva látható, hogy az északi és a déli szakasz összköltsége feleannyi sem volt, mint a fele akkora középső szakaszé, de az alagútépítés is duplájába kerül, mint az eddigi állomások bekerülési ára.