Nagy csinnadrattával a hétvégén adták át az állami tulajdonú BM Heros Zrt. új kaposvári gyártóközpontját. A cég korábban tűzoltójárművek gyártásával és felújításával foglalkozott, majd a mentőautó-tendert is megnyerte, és most, a 3100 négyzetméteres üzemcsarnok megnyitóján készült képeken már a BKK színeiben pompázó buszukkal szembesülhettünk.
A BM nem véletlenül szerepel a vállalat nevében: alapítója ugyanis Pintér Sándor belügyminiszter, aki egymilliárd forintos alaptőkével hozta létre a céget még 2001-ben. Az új létesítmény, amely regionális szervizként és tanműhelyként is szolgál,
másfél milliárd forintból épült, amihez az Innovációs és Technológiai Minisztérium félmilliárd forintos támogatást nyújtott.
A nyilvános cégadatok szerint a BM Heros értékesítésének nettó árbevétele 2019-ben 4,5 millárd forint, adózott nyeresége pedig 351 millió forint volt.
Szita Károly, Kaposvár kormánypárti polgármestere a műhely átadóján azt emelte ki, hogy ez az első vállalkozás a város 32 hektáros keleti ipari parkjában, ahová más, gépiparban érdekelt társaságok betelepülését is várják. Gelencsér Attila, a térség fideszes országgyűlési képviselője pedig azt hangsúlyozta, hogy Magyarország 2016 óta az Irinyi-terv mentén fejleszti iparát, és célul tűzte ki, hogy 2030-ra össztermékének 30 százaléka ebből a szektorból származzon.
Az iparnak van egy, a többi ágazathoz nem hasonlító húzóhatása, minden száz ipari munkahely további száz másik munkahely létrehozását eredményezi
– mutatott rá.
A kiosztott sajtóanyagban az szerepel, hogy a vállalat
évente 150 szóló, 100 csuklós és 50 midibusz gyártását tervezi
Kaposváron. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület úgy tudja, hogy a szóló jármű típusengedélye már megvan, és el is kezdték egy néhány darabos nullszéria elkészítését, méghozzá a BKK igényeinek maximális figyelembevételével.
Ez a jármű alapvetően dízel, ami azért érdekes, mert
a kormányzat az e-buszokon kívül minden mást be akar tiltani jövő év végétől.
De nem ez az egyetlen furcsaság az ügyben. A BM Heros eddigi gyártása sem egyértelmű sikertörténet. Ahogy azt korábban megírtuk, a Rába közreműködésével fejlesztett tűzoltóautójuk típushibásnak bizonyult, és már a bemutatón padlót fogott, ami nem tartotta vissza az Országos Mentőszolgálatot, hogy ugyancsak tőlük rendelje új járműveit. Igaz, a mentőautó-tendert csak másodjára sikerült keresztülverni, de a 3,2 milliárdos rendelés végül szintén a BM Herosnál kötött ki.
Miközben ide mindig jut pénz, a vidéki városok azért sírnak, mert az Orbán-kormány a járványra hivatkozva nem adja oda nekik idén a közösségi közlekedés normatív támogatását, jövőre meg már eleve nincs is ilyen jogcím. Szegedtől 328 millió, Debrecentől mintegy 400 millió, Miskolctól pedig csaknem félmilliárd forintot vontak el. A helyi sajtó meglehetősen kiakadva számol be a pénzmegvonásról.
Budapestnél is elég felemás a helyzet. Miközben Fürjes Balázs, a főváros és agglomerációja fejlesztéséért felelős államtitkár örömhírként harangozta be, hogy Budapest hatmilliárdért kap buszokat a kormánytól, ez nem a BKK vagy a BKV járműállományát gyarapítja, hanem az immár a MÁV alá tartozó Volánét, amelynek leginkább elővárosi járataira kerül az összegből megvásárolt kétszer harminc új busz.
Pafféri Zoltán, a Volánbusz elnök-vezérigazgatója azt emelte ki, hogy
a főváros agglomerációjában szolgáló, 56 járműből álló Volánbusz-flotta több mint fele most megújul, így az átlagos koruk hat évről három évre csökken, ami európai szinten is egyedülálló.
Mindazonáltal ez csepp a tengerben. Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy a következő hetekben több mint 700 új autóbusz beszerzését indítják el. Az egyetlen szépséghibája ezeknek a vásárlásoknak, hogy miközben azt propagálják, mekkora hazai hozzáadott értékkel rendelkeznek ezek a járművek, valójában alig néhány dolgot építenek be itthon a külföldről érkező buszokba. Ilyenek
amelyek Debrecenben kerülnek bele a most vett Merecedesekbe. Ezzel pedig – hogy a közlekedési hasonlatnál maradjunk – túl messzire nem megyünk.
Visszakanyarodva a BM Herosra, ők legalább ebben igyekeznek. Rajnai Attila, a cég vezérigazgatója elmondta, hogy mindenben a hazai gazdaságra építenek.
A vállalat arra törekszik, hogy a piaci igények felmérése után lehetőleg saját fejlesztésű, tervezésű, gyártású járműveket állítson elő magyar munkavállalókkal, magyar beszállítókkal, alvállalkozókkal úgy, hogy a termékekben minél magasabb legyen a hazai hozzáadott érték.
És még egy pozitívum: a gyáravatót azzal tették emlékezetessé, hogy a végén afféle exkluzív céges ajándékként egy 60 millió forintos tűzoltóautót adtak használatba a Kaposvári Önkéntes Tűzoltó és Életmentő Egyesületnek. Remélhetőleg ez nem borul úgy fel, mint nagyobb testvére.