Az első, a debreceni helyszín és az azt követő békéscsabai bemutatkozás után Nyíregyházán folytatódik a zöld busz mintaprojekt, amelynek keretében most december közepéig az országban elsőként egy holland Ebusco demóbusz áll forgalomba a szabolcsi megyeszékhelyen.
A CS-Process Mérnöki Kft. közreműködésével érkezettjármű egyetlen feltöltéssel minimum 300 kilométert képes megtenni, de az üzemi körülményektől függően a hatótáv ennél jóval több, akár 450 kilométer is lehet.
Ami még különleges ebben a buszban, hogy fékezéskor a termelt energiát visszatölti az akkumulátorba, és ezzel is hozzájárul a menetidő meghosszabbításához
– mondta el Lakatos István, a cég stratégiai és gazdasági igazgatója.
A tesztjárat egy hónapon átteljesít szolgálatot a Volánbusz kezelésében, amely maga is igyekszik élen járni az innovációban. Legutóbb az első tisztán elektromos hajtású autóbusz vásárlásáról írtak alá megállapodást. Ami persze, valljuk be, csepp a tengerben. A legnagyobb szennyezőanyag-kibocsátó ágazatnak számító közlekedés zöldítésének alapvető eleme, hogy teljesüljön a párizsi klímamegállapodásnak megfelelő vállalás, vagyis hogy az Európai Unió– beleértve Magyarországot is– 2050-ig klímasemlegessé váljon. Az Orbán-kormány tíz év alatt 36 milliárd forint támogatást biztosít elektromos meghajtású autóbuszok vásárlására, az eredetileg tervezett 20 százalékos támogatásnál akár nagyobb mértékű hozzájárulással is. A következő európai uniós költségvetési időszakban célzottan is nagyobb összeget kap a közlekedés zöldítése, ami a hazai kormányzati támogatással együtt lehetővé teszi, hogy egy évtized alatt a magyar buszállomány felét le lehessen cserélni.
A klímacélnak az elérése 2050-ben egy kulcspozíció, ugyanis a városi közlekedésben talán azok az elektromos buszok egy idő után majd átveszik a vezető szerepet, amelyeket most bemutattak
– mutatott rá Ulrich Attila, Nyíregyháza alpolgármestere.
Jelenleg a teljes magyar autóbuszpark életkora 16 év körül mozog, de akad ennél lényegesen öregebb jármű is a BKV és a Volán kötelékében, a korelnök egy 1983-as gyártású Ikarus 260-as. Évente félezer autóbuszt kellene újra cserélni ahhoz, hogy elérjük a nyugat-európai országokéhoz hasonló átlagéletkort a buszközlekedésben.
Szinte a két kezünkön meg lehet számolni, hány környezetbarát jármű fut a tömegközlekedésben: Budapesten csak a Várba és a Gellérthegyre járó elektromos Modulók ilyenek, Salgótarján egy BYD-vel büszkélkedhet, míg Pécs 10-et vesz a kínai vállalat Komáromban összeszerelt buszaiból.
A Greenpeace tavalyi mérése szerint egy buszmegállóban nagyjából háromszor akkora volt a nitrogén-dioxid koncentrációja, mint másutt, és a légúti, valamint szív- és érrendszeri betegségeket okozó anyag szintje a mérési idő kétharmadában az egészségügyi határérték felett volt.
Így aztán igazán távolinak tűnik az a fényes jövő, amelyet Áder János köztársasági elnök vázolt fel a New York-i klímacsúcson, miszerint Magyarországon 2030-ra minden 25 ezer főnél nagyobb városban már csak elektromos buszokat fognak használni.