Az elmúlt hetekben több alkalommal is írtunk róla, hogy kútba eshet egy nagyszabású fővárosi járműbeszerzés a kormány és a budapesti városvezetés konfliktusa miatt.
November végéig volt érvényes ugyanis az az opciós szerződés, amelyről még 2014-ben Tarlós István főpolgármester és Vitézy Dávid BKK-vezérigazgató állapodott meg a lengyel Škoda-Solarissal.
A megállapodás értelmében a közlekedési vállalat kedvezményes áron vásárolhat a gyártótól azokból az alacsony padlós trolibuszokból, amelyekből már jelenleg is több fut Budapest útjain, és amelyek képesek arra, hogy felsővezeték nélkül is kilométereket közlekedjenek.
A főváros és a kormány között komoly vita alakult ki, hogy honnan is kellene előteremteni a fejlesztéshez szükséges forrásokat, a határidő azonban vészesen közeledett.
Információnk szerint az utolsó pillanatban sikerült megállapodni a gyártóval az opciós szerződés lejárati idejének kitolásáról, ezért egy héttel ezelőtt levelet írtunk a BKK sajtóosztályának, hogy megtudjuk, valóban sikerült-e halasztást kérni.
Levelünkre azóta sem érkezett válasz,
azonban a VEKE (Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület) szintén úgy értesült több forrásból, hogy
haladékot kapott a BKK a trolibuszok kedvezményes áron való megvásárlására.
Így most tovább folytatódhat a „szkander” a kormány és a főváros között abban, hogy miből kellene fedezni a zöldjármű-beszerzést.
A kormány ugyanis azzal érvel, hogy Karácsony Gergelyék számára rendelkezésre áll egy 61 milliárd forintos hitelkeret az Európai Beruházási Banknál (EIB), amely bármikor lehívható. A főpolgármester ugyanakkor azt állítja, hogy azok a források már lekötöttek, mert a főváros ebből tervezi finanszírozni a Lánchíd felújítását, valamint a Blaha Lujza tér és a Széna tér fejlesztését is.
A városvezetés ezért egy a korábbi hitelkeret pénzügyi feltételeinél kedvezőbb fejlesztési hitelről állapodna meg az Európai Beruházási Bankkal. Ehhez azonban szükség van a kormány engedélyére is, amelyet arra hivatkozva tagadnak meg, hogy ezzel szerintük eladósítanák Budapestet.