Az ünnepek közeledtével rekord magasságba, ezer milliárd forint fölé nőhet az e-kereskedelmi forgalom, a futárszolgálatok által kezelt havi átlagosan kétmillió csomag hatmillióra is felugorhat. A cégek a depóban, a szortírozókban dolgozók és a sofőrök számának növelésével is próbálnak felkészülni a rendkívül nehéz időszakra, de ezt sok előre nem kiszámítható tényező is befolyásolhatja.
Durst Gergely, a csomagpont.com ügyvezetője elmondta, hogy a koronavírus-járvány márciusi kezdete után sok embernek megszűnt a munkahelye, a válság pedig kihatott a futárszolgálatokra is. Bár a nagyobb vállalatoknál felpörögtek az események, a 4-5 teherautót üzemeltető, kisebb létszámmal működő futárcégek bedőltek. A náluk munkanélkülivé vált sofőrök mostanra a nagyoknál próbáltak meg elhelyezkedni, ami a karácsonyi csúszást részben megakadályozhatja.
Az e-kereskedelmi szakértő szerint most még nincs csúszás a csomagszállításban, de az elmúlt évek tapasztalatai alapján ebben nincs is semmi meglepő.
A Black Friday környékén elképesztő kampányidőszak vette kezdetét az utóbbi néhány évben. Az emberek kivárnak, megvárják, milyen akciók lesznek, így november végéig átlagforgalmat tapasztalhatunk csak. Ezután viszont megőrül a piac, hirtelen mindenki elkezd rendelni
– magyarázta.
Szöllősi András, a csomagpont.com tulajdonostársa mindenkinek azt javasolja, hogy Kínából már ne rendeljen karácsonyra, mert ha újabb szigorítások jönnek, akkor a csomagok szállítása is nehézkesebbé válik. Európából még van idő online ajándékot venni, de itt is legalább két héttel előre kell gondolkozni.
Hozzátette, hogy a szentestét megelőző egy hétre ne hagyjuk az itthoni rendeléseket sem, mert akkor már csak 50 százalék az esély arra, hogy meg is kapjuk időben.
Durst Gergely szerint az e-kereskedelem óriási növekedésen megy keresztül. Még mindig csak a lakosság 40 százaléka mondhatja el magáról, hogy életében legalább egyszer rendelt valamit az interneten, de a számuk dinamikusan növekszik, két okból is.
A multik is belekóstoltak az online világba, webáruházakat indítottak, a nevükkel pedig behoztak olyan új vásárlókat, akik ettől korábban tartózkodtak. A másik tényező természetesen a koronavírus-járvány, emiatt már márciusban érezhetően megemelkedett a csomagforgalom az országban
– fejtette ki, hozzátéve, hogy éppen ez jelenti a bizonytalanságot a karácsonyt illetően, most ugyan gördülékenyen dolgoznak a futárszolgálatok, de beláthatatlan, hogy a fertőzés miatt végül mennyien döntenek az online ajándékvásárlás mellett.
Durst Gergely összegezve arról beszélt, hogy Magyarország 15-20 évvel van lemaradva Amerikához képest, ahol például webáruház közvetlenül már nem is tud szerződni futárcéggel, csak konszolidátor partneren keresztül. Az együttműködés előnye, hogy egy-egy csomagon akár 700-800 forintot is spórolhatnak az ügyfelek, amit ha évi százezer darabbal összeszorzunk, hatalmas költségmegtakarítást jelent.