Budapest idén is az állami költségvetés legnagyobb haszonélvezője, ami helyes, hiszen a nemzet fővárosa, a legnagyobb magyar város, egy hárommilliós várostérség központja, 1,7 millió ember otthona, és rengeteg embernek biztosít munkát, tanulási lehetőséget vidékről is – közölte az MTI-nek a Miniszterelnökség Budapestért és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára. Fürjes Balázs hangsúlyozta:
a kormány 2021-ben is százmilliárdokat biztosít a főváros működésére és fejlesztésére. Budapest egyértelműen kivételes elbánásban részesül a települések között, de ez természetes: főváros csak egy van, és azt meg kell becsülnünk.
Az állami költségvetés minden évben jelentős összegeket biztosít a városok működtetésére az önkormányzatoknak. Idén minden település több pénzt kap erre a célra, de a legnagyobb mértékben a fővárosi önkormányzatok működési támogatása emelkedik.
A 2020-as 85 milliárd forint után idén a fővárosi és kerületi önkormányzatok együttesen 116 milliárdot kapnak Budapest működési kiadásainak fedezésére, több mint harmadával növekszik a kormányzati támogatás.
A Tarlós Istvánnal kötött megállapodást Karácsony Gergely főpolgármestersége idején is betartva a kormány biztosítja a 3-as metró folyamatban lévő felújításának teljes, 200 milliárd forintos költségvetését a fővárosnak.
Tömegközlekedés a vidéki városokban is van, Szegeden, Debrecenben és Miskolcon villamoshálózat is működik, de csak Budapest kap állami támogatást a közösségi közlekedés működtetésére – mutatott rá Fürjes Balázs.
Idén 12 milliárd forintot, csakúgy, mint tavaly. A kormány idén 3,2 milliárd forinttal támogatja a fővárosi buszbeszerzést, 2020-ban és 2021-ben összesen 64 vadonatúj, akadálymentes, légkondicionált, környezetbarát kék busz megvásárlását finanszírozzák Budapesten. Ezek a járművek hetente félmillió budapesti utazását segítik, és már mind forgalomba is álltak.
Mindezeken felül a kormány a főpolgármesternek tavaly tett kormányzati javaslat alapján 60 milliárd forint értékben vállalja magára jelentős budapesti városfejlesztések finanszírozását és megvalósítását, így tehermentesítve a fővárosi költségvetést – fogalmazott az államtitkár. A javaslat értelmében a városvezetés helyett a kormány valósítja meg a pesti rakpartok kerékpáros- és gyalogosbarát, zöldfelületeket, utcabútorokat, pihenőpadokat is tartalmazó átalakítását, a kétszer egysávos autóközlekedést fenntartó megújítását, a Biodóm beruházását, a turistabuszok Gellért-hegyi kitiltását lehetővé tevő, környezetbarát budai siklót, a budai fonódó villamoshálózat meghosszabbítását és az Etele téri buszpályaudvar bővítését.
Ha a főváros elfogadja megoldási javaslatunkat, 60 milliárddal tehermentesítjük a fővárosi költségvetést, 60 milliárdot spórolhat meg a főpolgármester, 60 milliárd újabb extra segítséget kap Budapest.
Fürjes Balázs szerint a kormány garanciát adott Karácsony Gergelynek, hogy az átvállalt városfejlesztések terveit a kormány a fővárossal közösen dolgozza ki, és csak a városvezetés által jóváhagyott tervek alapján lehetne építkezni. Az erről szóló megállapodástervezet a főváros elfogadására vár.
Végezetül emlékeztetett arra is, hogy a kormány intenzív támogatásával 2022-ig összesen 1052 vadonatúj metró, villamos, busz, troli állt és állhat forgalomba a budapesti tömegközlekedésben.
Az összesített adatok azt mutatják, hogy 2010 és 2021 között a kormány összesen több mint 1330 milliárd forinttal támogatja a fővárosi tömegközlekedést.