Végre valami, amivel az Ikarus letűnte után megint feltornászhatjuk magunkat a világ buszgyártásának élvonalába. Európai szinten is első lesz az a 18 méter hosszú, GOLDiON H18 névre keresztelt csuklós hidrogénbusz, amely várhatóan nyáron gördülhet ki a Goldi Mobility műhelyéből.
Jelentős részben magyar találmány: a kialakításánál az első tollvonástól az utolsóig minden fázisban aktívan részt vettek hazai szakemberek, a hidrogéntechnológiát tekintve pedig a világ legnagyobb gyártóival van szerződésük. A szingapúri, ausztráliai, pakisztáni, amerikai, kínai és magyar mérnökökkel minden hétfőn videóértekezleten egyeztetik a buszok fejlesztését.
Kérdés persze, hogy a jövő mennyire a hidrogéné. Az Orbán-kormány bejelentésének értelmében jövő évtől csak környezetbarát buszok beszerzésére lesz nyerhető támogatás a 25 ezer főnél nagyobb településeken, hogy a járműállomány a klímavédelem jegyében még korszerűbbé váljon. A Klíma- és természetvédelmi akciótervben kiemelt szerepet tölt be a közlekedészöldítési program, az alacsony és nulla kibocsátású járművek forgalomba állítását a közösségi közlekedésében 36 milliárd forinttal támogatják az állami büdzséből. A támogatás mértéke a kiváltani tervezett autóbuszok normájához igazodik 50 százalékos maximális támogatási szintig.
A program célja elsődlegesen a szennyező buszok mielőbbi kivonása a forgalomból, ezzel a városi életminőség javítása. Magyarországon megközelítőleg 8500 autóbusz vesz részt a teljes, a helyi és a helyközi forgalomban. Egyre több városban írnak ki tendereket az elektromos autóbuszok beszerzésére, a közelmúltban Paks, Pécs, Tatabánya és Salgótarján is beszerzett korszerű járműveket, de ezek mennyisége még mindig elhanyagolható, ha a hazai utakon közlekedő valamennyi buszt le akarják cserélni.
Általános cél, hogy ez a járműállomány a lehető legkorszerűbb buszokból álljon, a flotta átlagéletkora a jelenlegi 14,7 évről mintegy 10 évre csökkenjen.
Az elektromos buszok terén Magyarország rosszul áll nemzetközi szinten, ugyanakkor a klímaegyezményben rögzített szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséhez elengedhetetlen a tömegközlekedés radikális átalakítása. A Goldinál ezzel is próbálják öregbíteni a magyar buszok jó hírnevét. Rajtuk kívül idehaza csak egy kínai és egy lengyel gyártó forgalmaz elektromos autóbuszokat, de ők az egyetlenek, akik mindezt magyar know-how-val és összeszereléssel, termékeiket a hazai piacon értékesítve teszik.
A szingapúri kollégákkal közösen kifejlesztett elektromos buszok mind paramétereiben, mind teljesítményben és minőségben is magas színvonalat képeznek a piacon, ráadásul ár-érték arányban is az élmezőnyben vannak
– hangsúlyozta az Indexnek Kovács Ferenc, a ráckevei székhelyű cég tulajdonosa. Olyannyira megbíznak saját termékükben, hogy 300 ezer kilométerig és négy évig garanciát nyújtanak díjmentes szervizzel, ez idő alatt az üzemeltetőnek egy forintot sem kell fizetnie az alkatrészek cseréért, javításáért. Ebbe beletartozik az ingyenes szervizdíj és a díjmentes kopóalkatrészcsere a fékbetéttől kezdve egészen az ablaktörlő gumiig, csak a gumiabroncsok cseréjét kell önerőből megoldani.
A tulajdonosnak kétéves munkája van az összes szerződés megkötésében, ráadásul mindezt eddig állami támogatás nélkül érte el. Büszkén mondta, hogy várhatóan áprilisban piacra kerül a GOLDiON E9 (8,5 méteres), valamint GOLDiON E12 (12 méteres) elektromos buszuk, és fejlesztés alatt áll új elektromos távolsági buszuk is, amely az ET nevet kapja.
Ha földönkívüliek még nem is, határon túliak egyre többen érdeklődnek a termékeik iránt, de először a magyar piacot kívánják ellátni. Kezdetben évente 30 és 50 közötti elektromos buszt terveznek gyártani, amivel várhatóan teljes mértékben kielégíthetik az itthoni igényeket, hiszen egy-egy tendert jellemzően 8–10 jármű beszerzésére írnak ki az önkormányzatok.
Kovács Ferenc reméli, hogy a kormány helyesen és jól tudja majd kezelni az elektromos és hidrogénalapú tömegközlekedés fejlesztését, annál is inkább, mert céljuk, hogy a magyarországi buszösszeszerelést megerősítsék, és idővel európai szinten is megkerülhetetlenné tegyék.
Ha úgy alakul, hogy az összes forgalomban lévő magyar buszt lecserélik, azonnal tudjuk növelni a kapacitásainkat. Érdekünk, hogy minél több magyar alkatrészből épüljenek a járműveink, ezért folyamatosan várjuk a beszállítók és a szervizpartnerek jelentkezését is, miközben mi is keressük velük a kapcsolatot, feltérképezzük a piacot
– mondta a cég tulajdonosa.
A Goldi Mobility kereken negyven éve a BKV partnere, a fővárosi közlekedési vállalatnak maguk által fejlesztett és gyártott alkatrészeket szállítanak. A saját buszgyártás ehhez képest nagy ugrás, de a szingapúri és kínai partnerek valószínűleg a kis tigris és a nagy ugrás kombinációját is megtanítják a magyar cégnek.