A világjárvány egyik legnagyobb vesztese a vendéglátóipar, három érintett eltérő történetét mutatjuk be a válság sújtotta szektorból.
A Központ megpróbálkozott az elviteles nyitással, de 500 ezer forintos büntetést és 60 napos bezárást kapott érte.
Az egyik tulajdonos, Kustán Gergely az Index kérdésére elmondta, hogy a Központ egy speciális közösségi pont, a budapesti aktív, alkotó fiatalság egyik legkedveltebb helye, ezek a találkozások jelentik a működésük kulcsát. Házhozszállítással a korlátozások után is tovább üzemeltek, de a korábbi forgalmuk körülbelül 90-95 százalékát elveszítették, és bár próbálják egyben tartani a szinte családként működő csapatot, de szükség van leépítésekre.
Igényeltek állami bértámogatást, ami pozitív elbírálásra került, de ezt egyelőre csak röghöz kötésnek tartja:
a mai napig nem érkezett meg a novemberi összeg sem a számlánkra sajnos, szóval a segítő szándék ellenére ez egyelőre ebben a formában csak röghöz kötés, nem támogatás, mivel az igényléssel vállaltuk, hogy megtartjuk az adott munkavállalóinkat.
Azért döntöttek az elviteles nyitás mellett, mert valamit tenniük kellett:
A tendenciákból egyértelműen látszott, hogy ha nem lépünk valamit, akkor szép csendben belepusztulunk ebbe a helyzetbe, szóval meghirdettük az elviteles nyitást, amire nagy volt az érdeklődés, ezért tájékoztató plakátokkal és helyszíni koordinátorokkal készültünk a vendégek érkezésére.
Úgy gondolják, hogy nem vétettek a vonatkozó rendelet ellen, és vizsgálják, hogy milyen formában tudják bebizonyítani az igazukat. Nem a lázadás volt a cél, ahhoz a kezdeményezéshez sem csatlakoznak, amelyben több vendéglátós is kinyithat:
Mivel felelősséggel tartozunk a munkatársainkért, egyelőre úgy gondoljuk, hogy ebben a helyzetben nem tehetjük meg, hogy további büntetéseket kockáztatva kinyissunk. Az elviteles akciónkkal sem a lázadás volt a célunk, de ha sikerül átvészelnünk ezt a 60 napot, nem fogjuk bánni, hogy így alakult, mert a figyelem fókuszába tudtuk helyezni egy teljesen magára maradt szektor elkeserítő helyzetét.
Kustán kifejtette, hogy eddig is kétségbeejtő helyzetben voltak, ami most még kilátástalanabbnak tűnik, ráadásul
az oltások ütemét elnézve teljesen beláthatatlan az újranyitás időpontja, amennyiben nem változik az az álláspont, hogy az enyhítéseket a tömeges oltottsághoz kötik.
A motivációjuk viszont nem változik, szerinte egymást támogatva talpon fognak maradni és mentálisan megerősödve jönnek ki ebből.
A Hivatal Kávézó november 10. óta teljesen zárva van, az elviteles működés náluk nem opció, korábban volt két beugrós alkalmazottjuk, akik azóta már találtak más munkát.
Kőműves Zsófia, a Hivatal egyik tulajdonosa az Index kérdésére elmondta, hogy már az első hullám idején megbeszélték társával, Kárpáti Miklóssal, hogy nem nyúlnak a kávézó pénzéhez. Egy gyárban kezdett dolgozni, de nem bírta sokáig, mert a hideg betonon mászkálástól begyulladt a talpa. Később felvették futárnak.
Nyáron kinyitottunk, egész tűrhető időszak volt, de közben nem engedtük el a futárkodást sem a várható második hullám miatt. Azóta főállásban futárok vagyunk, de Miki tanít is.
Az újranyitásra vonatkozóan a legnagyobb problémának azt tartja, hogy
nincsenek konkrétumok, a kormány csak lebegtet. Nem tudunk tervezni, mert nincs egyértelművé téve, hogy mikor és milyen feltételekkel nyithatunk.
Az állami támogatásra december elején nyújtották be a kérvényt, de azóta semmilyen információt nem kaptak ezzel kapcsolatban.
Amíg nincs változás, maradnak a futármunkánál, de bármilyen enyhítésre viszonylag gyorsan tudnának reagálni a Hivatallal. Arra nem gondolnak, hogy kiszálljanak a vendéglátásból:
Szeretjük ezt csinálni, ráadásul különleges helyzetben vagyunk, nagyon jó a viszonyunk a környéken az emberekkel.
Arról is kérdeztük, hogy mentálisan mennyire viseli meg őket a jelenlegi állapot:
Alapvetően mindketten optimisták vagyunk, alkalmazkodtunk az új helyzethez. Nem jó, hogy zárva van a Hivatal, és nem tudom azt csinálni, amit szeretek, de nem éltem meg teljes veszteségként 2020-at, mert a futárkodással rengeteg új embert ismertem meg, és a saját határaimat feszegetem azzal, hogy egyre nagyobb távolságokat teszek meg. Az új kihívások miatt annyira nem visel meg ez a helyzet, de ismerek olyanokat, akik nagyon a padlón vannak.
A Funky Pho étterem még a vírus első hulláma alatt került nehéz helyzetbe, amit a házhoz szállításra történő átállás sem oldott meg. Szabolcs András alapító-tulajdonos az Index kérdésére azt mondta, hogy körülbelül 80 százalékkal esett vissza a forgalmuk, ezzel életben tudtak maradni május végéig, de a további fenntartás lehetetlenné vált.
Alapvetően nem profitorientált hely voltunk, szerelemgyerekként üzemeltettük, a feleségemmel ez volt az álmunk
– mondta, hozzátéve, hogy egyébként egy jól menő étterem volt, hétéves fennállásuk során a 2019-es volt a legjobb év, ráadásul szakmai díjakkal is elismerték a munkájukat.
A Funky Phóval beszálltak az „Etesd a dokit!” kampányba, ennek az volt a lényege, hogy az egészségügyi intézményekben, például kórházakban dolgozóknak szállítottak ételt. Teljesen díjmentesen adták erre a célra az élelmiszert, környezetbarát csomagolásban. A finanszírozáshoz adománygyűjtésbe kezdtek, a költségek 70 százalékát tudták így fedezni.
A kényszerű bezáráshoz hozzájárult az is, hogy a kormány részéről nem jött érezhető segítség, és az ingatlan tulajdonosával sem tudtunk megállapodni az alacsonyabb bérleti díjról.
Utólag egyébként nem tartják rossz döntésnek, hogy lehúzták a rolót, látva a járvány második hullámát.
Szabolcs András jelenleg informatikai projektvezetéssel foglalkozik, felesége két gyerekükkel van otthon, és nem adták fel, hogy újra éttermet nyissanak, de a koronavírus miatt ennek egyelőre nincs itt az ideje.
(Borítókép: Bezárt étterem terasza a nyíregyházi Kossuth téren 2020. március 29-én. Fotó: Balázs Attila / MTI)