A Continental dolgozói kétórás figyelmeztető sztrájkkal tiltakoztak a kollektív szerződés felmondása ellen.
A Continental a régi munkavállalók elvett juttatásaiból akarja fedezni az új belépők jövedelmének növelését
– mondta Hajdú Roland, a Gumiipari Szakszervezeti Szövetség helyi szervezete, a Makói Gumiipari Szakszervezet (MGSZ) titkára.
Hajdú felidézte, hogy 2020-ban a munkavállalók lemondtak a bérük egy részéről, hogy megtarthassák állásukat. A Continental tavaly több száz fős létszámleépítést hajtott végre Magyarországi leányvállalatánál. A koronavírus első hullámában a cég a termelés visszafogása miatt heti négynapos munkarendre állt át, ezzel együtt pedig minimum 20 százalékos fizetéscsökkentést ajánlott fel a dolgozóknak. Az elvont juttatásokat a dolgozók azóta sem kapták vissza – hangsúlyozta Hajdú Roland.
A munkáltató ezzel párhuzamosan magasabb teljesítményt vár el a dolgozóktól, amit a járvány idején nagyon nehéz teljesíteni
– mondta a szakszervezeti vezető.
Az új kollektív szerződésről folyó tárgyalások eredménytelensége miatt kétórás figyelmeztető sztrájkot tartottak a Contitech Fluid Automotive Hungária Kft. makói gyárában szerdán déltől. A munkáltató közleményében jelezte, elkötelezett amellett, hogy megállapodjon egy új, versenyképes kollektív szerződésről.
Hajdú Roland arról számolt be az MTI-nek, hogy a munkáltató tavaly nyáron mondta föl a 23 éves kollektív szerződést, mert elavultnak tartotta azt.
Az új megállapodásról – kisebb megszakításokkal – decemberig folytak a tárgyalások, de nem tudtak egyezségre jutni. Ennek egyik oka az, hogy a munkáltató az üzem régi dolgozóitól elvett juttatásokból kívánja fedezni az újonnan belépők jövedelmének növelését. A szakszervezet igazságtalannak tartja az eljárást, mert
azok a több évtizede a gyárban dolgozó munkavállalók kerülnek rosszabb helyzetbe, akik két válságon keresztül is kitartottak, tavaly tavasszal pedig lemondtak bérük jelentős részéről
– mondta az érdekvédelmi vezető.
Az előzetes sztrájkfelmérés alapján közel 1100-an terveztek csatlakozni a munkabeszüntetéshez. A helyszíni beszámolók szerint, azonban csak 120-an vettek részt személyesen.
Radics Gábor, a Gumiipari Szakszervezeti Szövetség elnöke hangsúlyozta, a sztrájkkal nem a károkozás a céljuk, hanem a figyelemfelhívás annak érdekében, hogy ne romoljon tovább a munkavállalók helyzete. Az elnök szerint országszerte tendencia, hogy az autóiparban a munkáltatók felmondják a kollektív szerződést, és csökken a dolgozók érdekérvényesítő képessége.
A cég Indexhez eljuttatott közleménye szerint a makói gyárban a kollektív szerződés megújítása 2020 júliusában vette kezdetét és három szakszervezet, az MGSZ (Makói Gumiipari Szakszervezet), az MTSZSZ (Mérnökök és TechnikusokSzabad Szakszervzete) és a CDFSZ (Contitech Dolgozók Független Szakszervezete)együttműködésével folytatódtak az egyeztetések a tavalyi év végéig, amikor a MGSZ (MakóiGumiipari Szakszervezet) visszalépett a tárgyalásoktól, majd idén februárban sztrájkbizottságotalakított. Új kollektív szerződés a fent megnevezett három szakszervezet és a munkáltató közösmegállapodásának eredményeként jöhet létre. A Contitech Fluid Automotive Hungária Kft., mint munkáltató elkötelezett amellett, hogymegállapodjon egy új, versenyképes kollektív szerződésről.
Továbbra is arra törekszünk, hogymukatársainkkal együtt tudjuk makói telephelyünk versenyképességét javítani, és ezzel a gyárhosszú távú jövőjét biztosítani.
A sztrájkbizottság követeléseivel kapcsolatban jelenleg is folynak azegyeztetések.A mai napon tájékoztatást kaptunk az MGSZ (Makói Gumiipari Szakszervezet) részéről a tervezett figyelmezetető szrájkról, melyet várhatóan két óra hosszan tartanak meg 2021. február 17- én.
Munkáltatóként tiszteletben tartjuk munkatársaink jogát a figyelmeztető sztrájk kezdeményezésére vonatkozóan.
- írták.
A Magyarországon nyolcezer embert foglalkoztató Continental honlapja szerint a ContiTech AG magyarországi leányvállalata, a ContiTech Fluid Automotive Hungária Kft. makói telephelye a csoport egyik legnagyobb és legmeghatározóbb tagja, ahol hűtő-fűtő csövek gyártását és szerelését végzik.
A nyilvánosan elérhető cégadatok szerint a ContiTech Fluid Automotive Hungária Kft. – a megelőző évhez képest csaknem 10 százalékkal csökkenő –
nettó árbevétele 2019-ben meghaladta a 73 milliárd forintot, ennek több mint 95 százaléka exportból származott.
A cég adózott eredménye 2018-ban 2,644 milliárd forint volt, a 2019-es évet pedig 3,294 milliárd forint veszteséggel zárta a vállalkozás.