A járványhelyzet a személyszállító kisiparosoknak sem kedvez. A Somogy Online helyi buszosokat kérdezett meg arról, hogyan tudják átvészelni a rendelésekben nem igazán bővelkedő időszakot.
Fógel József kaposvári buszvezető munkásjáratként szállítja a dolgozókat egy balatonboglári gyárba reggel fél hétre, és ott vár rájuk a munkanapjuk végéig.
Ez egyrészt roppant unalmas, másrészt minden zárva van, a köztes időben sehova nem tudok bemenni. Még a benzinkúton sem ihatok meg egy kávét
– ecsetelte a helyzetet a vállalkozó, aki szerint azonban nem is ez a legrosszabb, hanem az, hogy alig van egyéb fuvar. Közösségi oldalán segélykérő fotót posztolt „éhen halunk” jeligével.
Hasonló a helyzet a nagyatádi központtal működő Szabó Busznál is, ahol csak a mammográfiás járatok adnak némi segítséget: emlőszűrésre szállítják a környékbeli asszonyokat. A cégnél nyolc állandó munkatárs dolgozik, akiknek a fizetését nehéz előteremteni, hiszen a sofőrök munkája 80 százalékkal csökkent. Ezért a vállalkozó bértámogatást vesz igénybe, ugyanakkor mivel fiatal a buszparkjuk, nagyon magas az amortizációs költség.
Tulajdonképpen – a néhány hétközbeni munkát leszámítva – már egy éve állnak a járműveink
– panaszolta el Szabó Bence László tulajdonos, aki szerint ha csillapodik a járvány, még két év kell, hogy magára találjon a szektor.
Közben Olaszországban és Franciaországban fertőtlenítő, baktériumgyilkos üléshuzatokat tesztelnek a buszokon, a Leicesteri Egyetem kutatója szerint pedig éppen a tömegközlekedés az, ami igazán segített Angliában a vírus lassításában. Julian Tang professzor úgy véli, a buszok a világ legbiztonságosabb helyei, ha minden óvintézkedést betartanak.