Az elmúlt időszak felértékelte a digitális kommunikációs csatornák kihasználását. Bár a különböző platformok már a koronavírus-járvány előtt az életünk részévé váltak, és egyáltalán nem voltak szokatlanok például a videókonferenciák, az internet segítségével bonyolított munkahelyi meetingek vagy tanfolyamok, a személyes találkozásokat korlátozó intézkedések még inkább az online térbe tolták a mindennapjainkat.
A videócsetelés elengedhetetlen kapcsolattartó eszközzé vált a családtagjainkkal, a barátainkkal, az iskolával és a munkahelyünkkel való kommunikációban. Döntéshozatali szinten is egyre meghatározóbbá válik, hogy a politikusok online üléseken vegyenek részt, illetve az államigazgatásban is használatosak lettek a különböző platformok. Hosszú távon azonban az online térben töltött időnek negatív hatásai is lehetnek.
Nemrégiben a Deutsche Welle cikke hivatkozott az amerikai Stanford Egyetem kutatóinak tanulmányára, amely szerint a videókonferenciákat lehetővé tevő platformok használatának egyfajta következménye az úgynevezett „Zoom-fáradtság” (Zoom fatigue).
A Zoom az egyik legnépszerűbb felhőalapú kommunikációs platform, amelynek használata leginkább a koronavírus-járvány betörésével terjedt el, és a korlátozások nyertesének tekinthető.
A Zoom Video Communications a tavalyi kiugró év után bevételei jelentős növekedésére számít idén is.
A január 31-én befejeződött 2020-as pénzügyi évben 2,65 milliárd dollár bevétele keletkezett, ami 326 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit.
Az eredetileg üzleti vállalkozásoknak videókonferencia-szolgáltatást nyújtó vállalatot Eric Yuan kínai–amerikai üzletember, a Cisco Systems amerikai multinacionális technológiai nagyvállalat volt alelnöke alapította 2011-ben.
A koronavírus-járvány miatt a távmunkában és az oktatásban is milliók kezdték el használni a Zoom platformját. Ettől függetlenül a vállalat továbbra is üzleti tevékenység révén szerzi leginkább a bevételeit.
A Zoom korántsem az egyetlen lehetőség a kapcsolattartásra. Akkor is „zoomolunk”, ha a Skype-on, WhatsAppon, Signalon, FaceTime-on, Wherebyn, Webexen, Teamsen, Moodle-on, BigBlueButtonon, WeChaten, Telegramon, Viberen, Slacken vagy Wickren videócsetelünk.
Jeremy Bailenson, a Stanford Egyetem pszichológia- és kommunikációprofesszora szerint
van valami különösen kimerítő abban, ha egész nap videókonferenciákon vagyunk.
A Deutsche Wellének négy fő okot nevezett meg, amelyek a Zoom-fáradtsághoz vezetnek:
Bailenson úgy véli, hogy ezek a videócseteléssel együtt járó tényezők „nonverbális túlterhelést” okozhatnak. Amikor ugyanis videóhívásban vagyunk, az egyetlen módja, hogy a figyelmünket kimutassuk az, ha folyamatosan a kamerába nézünk. Ettől viszont kellemetlenül érezzük magunkat, ráadásul fárasztó is valakivel folyamatosan szemkontaktust tartanunk.
Egy valódi tárgyaláson körül tudunk nézni a teremben, ránézhetünk másokra. Egy videóbeszélgetésben azonban, ha elfordulunk, hogy kinézzünk az ablakon, olyan, mintha nem figyelnénk.
Bailenson arra hívja fel a figyelmet: egy videóhívásban folyamatosan „színpadon” vagyunk, és gyakran olyan érzésünk lehet, hogy az intimitás határát súrolóan közel vagyunk másokhoz. Olyannyira, amennyire csak a hozzánk közel állókkal szoktunk: családtagjainkkal és barátainkkal, vagy ha bele vagyunk kényszerítve egy intim szituációba, például egy tömött liftben. De még akkor is van módunk félrenézni.
Hasonlóan fogalmazott tavaly a BBC-nek Marissa Shuffler, az amerikai Clemson University docense, aki kifejtette:
Ha videókonferencián veszünk részt, tudjuk, hogy mindenki minket néz, „színpadon vagyunk és szociális nyomást érzünk, hogy szerepeljünk”.
Shuffler hozzátette: ez idegileg megterhelő és stresszes, mint ahogy az is megterhelő, hogy ne nézzük a saját tükörképünket a képernyőn, és ne koncentráljunk tudatosan arra, hogyan viselkedjünk a kamera előtt.
Mindenesetre Jeremy Bailenson, a Stanford Egyetem professzora jó tanácsokkal is szolgál ahhoz, hogy a „Zoom-fáradtság” kialakulásának lehetőségét csökkentsük:
A Zoom-fáradtság fogalmával már korábban is több kutatás és cikk foglalkozott. A Harvard Business Review egy tavalyi cikkében szintén több tippet is felsorolt a leterheltség kivédésére (most csak azokat soroljuk fel, amelyek kiegészítik Bailenson tanácsait):
Gianpiero Petriglieri, az üzleti tudományok terén posztgraduális képzést nyújtó INSEAD francia felsőoktatási intézmény docense találóan fogalmazta meg a Zoom-fáradtság hátterét, mikor a BBC-nek úgy fogalmazott:
A legtöbb társadalmi szerepünket különböző helyeken töltjük be, most azonban ez a koncepció összeomlott. Képzeljük el, hogy bemegyünk egy bárba, és ugyanabban a bárban beszélgetünk a tanárainkkal, találkozunk szüleinkkel és randizunk valakivel, nem fura? Épp ezt csináljuk most, beszorulunk a saját terünkbe, egy egyébként is erős szorongást okozó válságban, és az egyetlen terünk az interakciókra a gépünk képernyője.
(Borítókép: Blake Nissen for The Boston Globe / Getty Images)