Pandémia idején nem biztos hogy a legjobb döntést hozták. Irodaháznak kell a hely.
Egy különös döntésről írt Karácsony Gergely főpolgármester közösségi oldalán. A XIII. kerületi Szabolcs utcai épületben – melyet a Fővárosi Önkormányzat bérel – hajléktalan embereket ellátó kórházat működtet a Főváros: 50 férőhelyen krónikus belgyógyászatot, 23 férőhelyen ápolási osztályt, 18 férőhelyen pedig a 24 órás háziorvosi szolgálathoz kapcsolódó lábadozót, de éjszakai szálláslehetőséget is biztosítanak itt a legkiszolgáltatottabbaknak.
Ez eszelős, embertelen politika!
– ezekkel a szavakkal jellemezte a főpolgármester, hogy a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő most egyoldalúan felmondta a bérleti szerződésüket. Szerinte azért mondták fel, hogy a kórház helyére „központi költségvetési szervet” költöztessenek. Az intézmény kialakítására még Tarlós István főpolgármestersége idején, 2012-ben került sor, ekkor mintegy 345 millió forintot költöttek rá. 235 millió forint beruházási forrásból, valamint 100 millió forint értékű közfoglalkoztatás hozzáadásával, összesen 3756 négyzetmétert újítottak fel. A berendezés költsége 10 millió forint volt.
Január óta a kormány három miniszterével is igyekeztünk megértetni a kialakult helyzet tarthatatlanságát, a héten a miniszterelnök figyelmét is felhívtam rá: a kormány ezzel rengeteg kiszolgáltatott ember ellátását sodorná veszélybe és újabb terheket rakna az így is az összeomlás szélén álló egészségügyi intézményekre.
A Fővárosi Önkormányzat bár keresett, de nem talált másik-, kórházi ápolásra alkalmas épületet, és a kormány sem tudott csereingatlant felajánlani. Ennek ellenére a tervezett irodaberuházásban gondolkodnak. Karácsony Gergely azt is jelezte, hogy a fővárosi hajléktalan kórház működésének köszönhető, hogy a hajléktalanok körében a koronavírus-járvány első és második hullámában nem alakult ki gócpont.
Hozzátette, hogy a Fővárosi Önkormányzat szívesen tárgyalna a hajléktalan kórház elköltöztetéséről, ám ez járványidőszakban kivitelezhetetlen.
Az Index megkereste az MNV Zrt. kommunikációs osztályát, hogy a jelzett döntés indoklását kérje. Amint válaszolnak, cikkünket frissítjük.
Update: Megérkezett az MNV Zrt. válasza. Azt írják: a Fővárosi Önkormányzat 9 hónapja tudja, hogy a bérleti jogviszony meg fog szűnni, mivel az MNV Zrt. már 2020 júniusában értesítette erről. A 6 hónapos felmondási idő (2020. augusztus 30-tól 2021. február 27-ig) lejártát megelőzően, a főváros tétlensége miatt kialakult helyzet ideiglenes rendezése érdekében - különös tekintettel a járványidőszakra - 2021 februárjában egy új, rövidtávú, határozott idejű bérleti szerződést ajánlott fel, amelynek értelmében az ingatlanban való tartózkodás 2021. április 30-ig biztosított. Ezt a szerződési ajánlatot az MNV Zrt. aláírta és megküldte, a fővárostól viszont a mai napig válasz nem érkezett.
Budapest Főváros Önkormányzatának tehát az értesítéstől számítva mintegy 9 hónap állt rendelkezésére, hogy az ingatlanban folytatott egészségügyi szolgáltatás ellátását más módon szervezze meg.
Update 2: A kórháznak azért kell kiköltöznie a Szabolcs utcai telephelyéről, mert oda "költségvetési intézményként" az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézetet (OGYÉI) költöztetnék át.
Karácsony Gergely főpolgármester hétfőn azt közölte, hogy az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézetnek kell mennie a Budapest belvárosában lévő jelenlegi székhelyéből, mert azt a kormány gyanúsan olcsón eladta egy Habony Áprádhoz köthető vevőnek. A Válasz Onkline tavaly – beazonosítva a Zrínyi utca 3. sz. alatti helyszínt – arról írt, hogy a Four Seasons mögötti – tehát az egyik legértékesebb belpesti területen lévő –, 8200 négyzetméteres irodaépület volt az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet (OGYÉI) szóvan forgó székháza.