Túl vannak a diákok a magyar-, a matematika- és a történelemérettségin. Tanárokat kérdeztünk arról, hogy mennyire volt nehéz az idei feladatsor.
Hétfőn reggel vette kezdetét az érettségi időszaka, ami alapvetően kizárólag írásbeli részből áll a koronavírus-járvány miatt. Bizonyos esetekben és néhány tárgynál így is lesznek szóbeli vizsgák, ezekről és az iskolákban alkalmazott védelmi intézkedésekről itt írtunk.
Fenyő D. György magyartanár az Index kérdésére elmondta, hogy a magyar nyelv és irodalom középszintű feladatsora megfelelt a tanítási gyakorlatnak, és megoldható volt, aminek idén nagyon kell örülni, mert a mostani évfolyam szinte egy teljes tanévet töltött az iskolán kívül, ez után „ajándéknak kell tekintenünk egy teljesíthető érettségit”.
Ezzel együtt is elszomorítónak tartja a helyzetet, mert a feladatlap
olyan tantárgynak mutatja a magyar nyelvet és irodalmat, amit meg lehet tanulni, de egyáltalán nem érdekes.
A magyartanár azzal indokolt, hogy a szövegértés egy adatokkal bőségesen ellátott szövegből az információk egyszerű kikeresését jelentette. A feladatsor pedig a modern irodalmat nélkülözve erősen múltcentrikus, a diákoknak legalább száz évvel ezelőtti, időben, nyelviségben és problematikában is fényévekre lévő szövegekről kellett írniuk, bár az érvelés a digitális és hagyományos játékokról legalább közel áll a gyerekekhez.
Megjósolható, hogy tantárgyunk további presztízsvesztését, eljelentéktelenedését eredményezi ez az irány.
A magyarérettségi átalakításával, a kompetencia- és az ismeretközpontúsággal összefüggő vitával itt foglalkoztunk részletesen.
Horváth Péter matematika–fizika szakos tanár teljesen korrektnek tartja az idei középszintű matekérettségit, elmondása szerint nagyjából minden anyagrészre rákérdezett, az elmúlt évekhez hasonló arányokban. A szövegek értelmezés szempontjából körülbelül olyanok voltak, mint a korábbiak.
Meg lehetett oldani. Akik esetleg gyengébbek matekból, az első és második részben is találhattak olyanokat, amiket megoldhattak, ráadásul az elején voltak a könnyebb feladatok, ami önbizalmat adhatott.
Azok a diákok, akik ügyesebbek ebben a tantárgyban, és kedvelik is, nem tartották bonyolultnak, azoknak viszont, akik bizonytalanabbak a számolásban, vagy nagyobb kihívás megérteniük a feladatokat, mindig nehéz a matek.
Ez persze nem jelenti azt, hogy ők megbuknak, csak nehezebben érik el azt a jegyet, amit szeretnének.
Nánay Mihály történelemtanár az Indexnek úgy jellemezte a 2021-es érettségit, hogy az a tavalyihoz hasonló nehézségű volt.
A tesztfeladatok egyetlen kivétellel kicsit egyszerűbbek voltak, az esszék között is akadtak hálás témák, de a hűbériségnél, úgy érzem, hogy szükség volt jó beleérző képességre az elemzéshez.
Nánay Mihály szerint az érettségi korszerűségére sem lehet panasz, voltak kompetenciaalapú feladatok, és széles volt a választék, adatsorral, rendszerábrával, írásos és képi forrásokkal. Tematikusan is sokszínűnek nevezte a vizsgát, amelyből nem hiányzott a gazdaság-, a kultúr-, a társadalom- és a politikatörténet sem.
A történelemtanár azt is hozzátette, hogy a megszokottnál nagyobb volt a zárt végű, tesztjellegű feladatok aránya, ezt az összemérhetőség miatt tartja fontosnak, mert a nyílt végű kérdések egységes értékelése nehezebb.
(Borítókép: Bodnár Patrícia / Index)