Aki csak a kihelyezett térképekre és menetrendekre hagyatkozik, az könnyen összezavarodhat a Széll Kálmán téren vagy az 1-es villamos vonalán.
A Széll Kálmán téren a BKK igénytelenül rátapétázott a megállótáblákra, emellett pedig folyamatosan félretájékoztatja az ügyfeleit, mivel gyakorlatilag az egész téren nincs olyan térkép, ami a valóságnak megfelelő állapotot mutatna - tette szóvá egy utas saját tapasztalatai alapján. Észrevételét egy közösségi oldal közlekedéssel foglalkozó csoportban is megosztotta.
A bemutatott képek alapján nincs olyan térkép a város egyik legnagyobb közlekedési csomópontjának számító Széll Kálmán téren, ami az aktuális forgalmi helyzetet mutatná. A tájékoztatók több hónapja lejártak.
A buszmegállókat tavaly novemberben helyezték át, a kihelyezett csomóponti térképeket azóta nem frissítették.
A pontos és valós utastájékoztatás azért fontos, mert a közlekedési hálózatot, vagy az adott csomópontot nem ismerő emberek a megállókban olvasott információk alapján tervezik meg az utazásukat, ugyanis megbíznak a kihelyezett térképekben, utastájékoztató anyagokban - mondta el az Indexnek egy neve elhallgatását kérő, a BKK utastájékoztatási rendszerére rálátó közlekedési szakember. Ha ezeket nem frissítik, könnyen előfordulhat, hogy a gyanútlan utas a téren eltéved, esetleg rossz buszra száll. A Széll Kálmán téren kihelyezett helyszíntérképek feladata, hogy bemutassa az egyes közösségi közlekedési eszközök megállóhelyét a téren belül. Ha ezeket a megállókat a BKK több 100 méterrel áthelyezi, de a térképeket nem frissíti, az utasok csak felesleges gyaloglás árán találják meg a buszukat, vagy úgy sem.
Ugyan ez igaz a térképekre is.
A Széll Kálmán téren és az 1-es villamos vonalán olyan tájékoztatók vannak kint, melyeken még a M3-as metró déli szakaszát jelzik lezárnak, és ott pótlóbuszok közlekednek, illetve a felszíni hálózat is ennek megfelelően van átalakítva.
A metró déli szakaszát már átadták, jelenleg a Lehel tér és a Nagyvárad tér között járnak pótlóbuszok, de ez a térképekről nem derül ki. Aki ezek alapján tervezi meg az utazását, nem csak felesleges átszállásokra és nagyobb menetidőre számíthat, hanem arra is, hogy az a busz amit keres, már rég nem is közlekedik.
A közösségi oldalon folyó vitához a BKK egyik utastájékoztatási munkatársa is hozzászólt. Szerinte a tájékoztatókat csak pár ember figyeli, “a normális emberek többsége már tudja a kialakult helyzetet, feltalálja magát és elér az úti céljához”. Vitézy Dávid, (aki korábban a BKK vezérigazgatói tisztségét is betöltötte) viszont a kialakult helyzetben a BKK utastájékoztatási színvonalának lezüllését látja. Szavai szerint:
A fenti példán kívül a hónapok óta összegraffitizett és takarítás nélkül rohadó 1-es villamos megállóktól kezdve egészen addig, hogy a járatok pontos indulási idejét a laptáblákon "12-15 perc" veszi át (a konkrét indulási időpontok nélkül, mint 1993-ban), sok-sok tétel bizonyítja: nagy a baj, épp az a hozzáadott érték kezd eltűnni, amire a BKK-t anno létrehoztuk.
Ugyancsak utastájékoztatási hiányosságnak tűnik, hogy a legújabb iPhone-ok operációs rendszerére már nem fejlesztették le a BKK info applikációját.
Megkérdeztük a BKK-tól, hogy mi lehet az oka annak, hogy a Széll Kálmán tér több pontján, illetve az 1-es villamos vonalán lévő utastájékoztatók elavult információkat tartalmaznak. Mikor tervezik a frissítésüket? Arra is kíváncsiak voltunk, hogy mennyire tekinthető állandó megoldásnak a leragasztásos megoldás, és, hogy milyen gyakran takarítják az összefirkált utastájékoztató táblákat az 1-es villamos vonalán?
A BKK válaszában elismerte, hogy a két említett helyszínen – de a város más pontjain is – vannak még hónapokkal ezelőtt érvényüket vesztett térképek és tájékoztatók. Ezek a nagy méretű, nyomdai kivitelezést igénylő anyagok. Cseréjük tervezetten, a nyomdai kapacitásnak megfelelően történik. Egy változás bekövetkeztekor leghamarabb a változásban közvetlenül érintett helyszíneken végezik el a tájékoztatók frissítését, így legutóbb az M3-as metró felújításának novemberi ütemváltásakor is: elsőként az M3-as metró vonalán lévő állomásokon, majd az összes többi metróállomáson lévő térképeket cserélték. Ezt követik majd – koncentrikusan haladva – a távolabbi területek, csomópontok.
A Széll Kálmán téri, nyomdai gyártást igénylő tájékoztatók esetében figyelembe kell vennünk a Széchenyi lánchíd közelgő lezárásának időpontját, mely ismét százas nagyságrendben történő cserét igényel, ekkor fognak megújulni a téren lévő térképek is.
A legújabb típusú megállóhelyi oszlopokat érintő ragasztásos megoldás egyszeri és egyedi megoldás volt, a jövőben nem alkalmazzák többet, a kezelésükben lévő felületeket pedig rendszeres időközönként, évente négy alkalommal takarítják – közölte a közlekedésirányítási társaság.