Index Vakbarát Hírportál

Nagyon vigyázniuk kell a munkáltatóknak, ha különbséget tesznek a védett és a nem védett alkalmazottak között

2021. május 10., hétfő 11:30

Csak munkajogi, munkavédelmi, foglalkozás-egészségügyi vagy munkaszervezési céllal kérheti a munkáltató a munkavállalótól a védettségi igazolványt – írja az Infostart. A munkáltatónak kockázatelemzést is kell végeznie, és csak akkor kérheti az igazolvány bemutatását, ha az szükséges a munkakör betöltése szempontjából.

Markóczy Réka ügyvédjelölt beszélt arról is, hogy a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság nemrégiben kiadott iránymutatása szerint távmunka esetén nem lehet indokolt a védettségi igazolás elkérése. Kivételt képez ugyanakkor, ha ez a munkakör például a Covid-osztályok műszereinek a javítását foglalja magában, hiszen így már indokolt lehet a lépés, mert ez alapján tudja a munkáltató megszervezni a munkát.

A munkáltató továbbá az igazolásnak legfeljebb a bemutatását várhatja el, és másolatot sem készíthet róla.

A fentebbieket fontosnak tartotta Weidinger Péter ügyvéd azzal kiegészíteni, hogy nagyon óvatosnak kell lenni a különbségtétellel, hiszen az könnyen diszkriminációhoz vezethet. Kiemelte, hogy az egyenlő bánásmódról szóló törvény több olyan körülményt is meghatároz, amelyek esetén diszkriminációról lehet beszélni, ideértve az egészségügyi állapotot is.

Az ügyvéd példaként említette, hogy ha a munkáltató csak a védettségi igazolvánnyal rendelkező munkavállalóknak biztosít többletjuttatásokat, vagy esetükben emel fizetést, akkor ott egyértelmű és nyilvánvaló hátrányos megkülönböztetésről, diszkriminációról van szó. 

Rovatok