Index Vakbarát Hírportál

Sorozatos mulasztásban az Országgyűlés

2021. május 23., vasárnap 14:30

Az Országgyűlés nem kevesebb mint tizenhat, Alkotmánybíróság által megállapított jogalkotói mulasztás pótlásával adós. Köztük többek közt a második világháborút lezáró párizsi békeszerződés és a csehszlovák–magyar lakosságcsere-egyezmény kártalanítási szabályaival. Csakhogy a mulasztások nem teljesítésének nincs semmiféle szankciója.

Az Alkotmánybíróság nyilvántartása tizenhét jogalkotói mulasztást tartalmaz, amelyek közül tizenhatnak az Országgyűlés, egynek a közlekedésért felelős miniszter a címzettje. A tizenhét megállapított mulasztásból már tizenhatnak lejárt a határideje. Egy jogalkotói mulasztást még határidőn belül pótolhat a parlament: 

június 30-ig kell megteremteni annak törvényi garanciáit, hogy ne kerüljenek iskolába azok az iskolaéretlen gyerekek, akik esetében az évhalasztásra irányuló kérelem előterjesztését a szülők elmulasztották, vagy nem megfelelően terjesztették elő.

Az idő tehát sürget, hiszen az alkotmánybírák nyilvánvalóan azt szeretnék, ha a kérdés még az őszi iskolakezdés előtt rendeződne.

Nincs semmiféle szankció

Mit takar a jogalkotó általi mulasztás? Ha az Alkotmánybíróság az eljárás során a jogalkotó általi mulasztással előidézett alaptörvény-ellenességet állapít meg, akkor határidő megjelölésével a mulasztást elkövető szervet felhívja feladatának teljesítésére. Az alkotmánybírósági törvény szerint a jogalkotói feladat elmulasztásának minősül, ha

  1. nemzetközi szerződésből származó jogalkotói feladat elmulasztása valósul meg,
  2. kifejezett jogszabályi felhatalmazásból származó jogalkotói feladat ellenére nem került sor a jogszabály megalkotására, vagy
  3. a jogi szabályozás Alaptörvényből levezethető lényeges tartalma hiányos.

Ennek az alkotmánybírósági hatáskörnek az az elvi alapja, hogy a jogalkotói mulasztás miatti alaptörvénysértő helyzet megszüntetése nem az Alkotmánybíróság, hanem a jogalkotó feladata, vagyis az alkotmánybírák nem vehetik át a törvényhozó felelősségét. Ugyanakkor 

a jogalkotó mérlegelés nélkül köteles lenne a mulasztást megállapító határozatban megjelölt határidőben olyan normát alkotni, amely megszünteti az alkotmányellenes helyzetet.

Csakhogy a mulasztás nem teljesítésének nincs semmiféle jogi szankciója.

A párizsi békeszerződés

A legszakállasabb ügyben már csaknem huszonnégy éve, 1997. június 30-án lejárt a határidő! Az Alkotmánybíróság ugyanis 1996 szeptemberében hozott határozatában megállapította, hogy Magyarország nem tett eleget az 1947. évi XVIII. törvénnyel becikkelyezett párizsi békeszerződés 29. cikk 3. pontjában foglaltaknak. Az érintett rendelkezés szerint

a magyar kormány kötelezi magát, hogy azokat a magyar állampolgárokat, akiknek javait e Cikk értelmében elvették és nem adták vissza, kártalanítani fogja.

Ha úgy vesszük, akkor nem is 1997, hanem már 1947 óta húzódik azon magyar állampolgárok kártalanítása, akiknek vagyonát a második világháború után a győztes hatalmak sajátították ki. 1993-ban készült ugyan egy tervezet az Igazságügyi Minisztériumban, de végül mégsem lett belőle törvény. Pedig az alkotmánybírósági határozat igyekezett „puhítani” a feltételeken:

Ennek megfelelően az állam az őt terhelő kötelezettséget akként is teljesítheti, hogy –teherbíró képességével arányban álló módon – a jelenlegi gazdasági átalakulás során, az egyes tulajdoni sérelmek eredeti jogi természetét figyelmen kívül hagyva, a károsultakkal szembeni kötelezettségének kárpótlás útján tesz eleget.

A csehszlovák–magyar lakosságcsere

A másik legrégebbi ügy is kártalanítási természetű. 1946. február 27-én írták alá Budapesten a csehszlovák–magyar lakosságcsere-egyezményt, amelynek értelmében a két ország áttelepítés révén kívánta rendezni a második világháború utáni kisebbségi kérdést.

AZ ÁTTELEPÍTÉSEK RÉVÉN 110 EZER MAGYAR NEMZETISÉGŰT KÉNYSZERÍTETTEK OTTHONA ELHAGYÁSÁRA, MIKÖZBEN NAGYJÁBÓL 73 EZER SZLOVÁK HAGYTA EL HAZÁNKAT.

Az 1946-os lakosságcsere-egyezményben a csehszlovák állam a kitelepített magyarok 50 hektárt meg nem haladó területű ingatlanjaiért kártalanítási kötelezettséget vállalt azzal, hogy a kártalanítás mértékéről megállapodik a magyar állammal. Ám Magyarország máig nem érvényesítette jogos követelését, pedig erre az Alkotmánybíróság 2004. június 30-ig adott haladékot. A határozat rendelkező része kimondja:

az Országgyűlés alkotmányellenes helyzetet idézett elő azzal a mulasztással, hogy nem rendelkezett a Csehszlovákiából áttelepített magyar nemzetiségű személyek Csehszlovákiában lévő, de 50 hektárt meg nem haladó nagyságú, mezőgazdasági rendeltetésű földön fennálló tulajdonjogának elvonása miatt történő kárpótlásról.

Az óvóhelyek kijelölésétől az adatigénylésig

Az elmúlt másfél évtizedből további tizennégy jogalkotói mulasztás vár megoldásra:

(Borítókép:  Az Országgyűlés plenáris ülése 2021. április 7-én.  Fotó: Szigetváry Zsolt)

Rovatok