Index Vakbarát Hírportál

Tordai rákérdezett: Valóban átjátszanák 35 évre a gyorsforgalmiút-hálózatot?

2021. június 14., hétfő 18:29

Tordai Bence, a Párbeszéd frakcióvezető-helyettese és országgyűlési képviselője – azonnali kérdésként megfogalmazott – parlamenti felszólalásában arról beszélt, hogy „Rogán Antalnak sikerült felrobbantania ma az internetet és a hírportálokat”, miután a Kormányzati Tájékoztatási Központ hétfőn közölte: meghirdették a gyorsforgalmiút-hálózat fejlesztésére és felújítására, valamint üzemeltetésére és fenntartására vonatkozó koncessziós közbeszerzési eljárást.

A párbeszédes politikus arra hívta fel a figyelmet, hogy az Európai Unió közbeszerzési értesítőjéből kiderült: a következő 35 évre a teljes magyarországi gyorsforgalmiút-hálózatot – körülbelül kétezer kilométert – magánkézbe akarják adni.

„Az üzemeltetés, a fenntartás, a fejlesztések és a felújítások is ugyanannak a majdan nyertes vállalkozónak a cégeit hizlalják” – tette hozzá.

Tordai Bence szerint ez a koncesszió olyan sikeres modelleken alapul, mint például a trafikmutyi és a kaszinók koncessziója, „amikor fideszes barátoknak biztos, busás bevételt biztosítottak”.

A költségvetési törvényre hivatkozva az ellenzéki politikus elmondta: 2022-re csak a rendelkezésre állási díjra 138 milliárd forintot fizetünk ki, ez a költség 35 évre ötezermilliárd lenne, ezenfelül jön majd a szolgáltatási díj, ami akár ötven százalék is lehet, emellett jönnek még majd a fejlesztés, illetve a felújítás költségei.

Összességében több tízezer milliárdos bevételt garantál a kiválasztott vállalkozó cégének vagy cégbirodalmának a következő 35 évben

– mutatott rá Tordai Bence.

Azt is hozzátette: „a hírek arról szólnak”, hogy Szíjj László lesz a nyertes, „Orbán Viktor egyik kedvenc oligarchája”, aki a fideszes nyaralóhajót, a Lady MRD-t is fenntartja, és ott látta vendégül egyebek között Szijjártó Pétert külgazdasági és külügyminisztert.

Miniszter úr, valóban arra készülnek, hogy 35 évre egy fideszes oligarchának átjátsszák az összes magyar közutat és több tízezer milliárd forintot?

– tette fel a kérdést Tordai Bence.

Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter szerint a párbeszédes képviselő is megcáfolta az általa mondottakat, hiszen egy uniós közbeszerzésről van szó. Ennek megfelelően

a nyertes bármelyik európai uniós cég lehet, és aligha van Magyarországon olyan cég, amelyik ilyen nagyságrendű feladatokat vállalni tudna.

A miniszter szerint nem arról van szó, hogy valaki az utakat működtetni fogja, ahogy azt ma a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. teszi, hanem arról van szó, hogy valaki épít utakat, és utána ennek az útépítésnek a működtetéséből részesül, illetve költségvetési támogatást kap.

A magyar államnak abban a kérdésben kell döntenie, hogy ő építi-e meg ezeket az utakat. Ha nem, akkor költségvetési forrásból kell előteremtenie a költségeket, vagy nagyobb hitelt kell felvennie. A másik lehetőség, hogy a koncesszor, vállalva a kockázatokat, utakat épít.

Ezáltal olyan utak is megépülhetnek, amelyek megerősítik Magyarország tranzitszerepét a nemzetközi tranzitforgalomban – mondta Gulyás Gergely.

Tordai Bencének azt javasolta, hogy ne olyan szempontból vizsgálja a koncessziót, mint ahogy általában az ellenzék szokta, amikor valamelyik nagyvállalkozót előre megvádolja a közbeszerzésen való győzelemmel. A miniszter szerint az a kérdés, hogy megéri-e az országnak és jó befektetésnek számít-e.

Rossz példaként az M5-ös autópályát említette, emlékeztetve arra, hogy a szocialista kormány évtizedekre hatalmas fix profitot biztosított külföldi beruházóknak.

Ezt szeretnénk elkerülni, de ha azt akarjuk, hogy az országban a közúti forgalom és úthálózat fejlődjön, akkor szükség van erre a kiírásra

– fogalmazott a miniszter.

Tordai Bence szerint Gulyás Gergely félrebeszél, mert a kiírás a meglévő és egyes létrejövő gyorsforgalmiút-hálózati elemek tekintetében tervezési, felújítási, építési, ellenőrzési, üzemeltetési, karbantartási és finanszírozási feladatokról van szó.

A politikus úgy véli, nem kérdés, hogy „kizárólag a fideszes oligarchák tudnak pályázni”, Magyarországon ugyanis nincs más olyan cég, aki erre alkalmas lenne. Azt is mondta, hogy a kormány több Paks 2-nyi pénzt akar kijátszani a bukása előtt a fideszes oligarcháknak.

Jelzem, 2022-ben önök át fogják adni a kormányrudat, és mi egy fillért sem fogunk fizetni az ilyen koncessziók keretében az önök oligarcháinak

– jelentette ki Tordai Bence.

A Miniszterelnökséget vezető miniszter erre azt mondta: 2022-ben a választók majd eldöntik, hogy kit szeretnének kormányon és ellenzékben látni, a döntést tudomásul fogják venni.

(Borítókép: Tordai Bence, a Párbeszéd képviselője felszólal az Országgyűlés plenáris ülésén 2021. május 27-én. Fotó: Kovács Tamás / MTI)

Rovatok