Nem élt kifogással a 3-as metró felújítására kapott uniós források kifizetését jóváhagyó Irányító Hatóság (IH) döntése ellen a BKV, amivel gyakorlatilag elfogadta, hogy saját büdzséből fedezi az alagutak felújításáért a kivitelező által kért extra milliárdok jelentős részét – értesült a Népszava.
A fordulat azért meglepő, mert már a fővárosi közlekedés folyamatos működtetéséhez is likviditási hitelt kell felvenni, így igencsak kérdéses, miből fizetik ki a vállalkozót a munka elvégzése után.
Most az Innovációs és Technológiai Minisztérium felügyelete alatt működő IH megalapozatlannak ítélte a kivitelező Swietelsky pluszkövetelésének harmadát. Mint írták: a hatályos jogszabályok alapján lefolytatott „elszámoltathatósági” vizsgálatban arra jutottak, hogy
műszaki és gazdasági szempontból nem támasztható alá
az M3 alagúti rekonstrukciójának szerződésmódosításában szereplő 9,5 milliárdos áremelésből mintegy 2,7 milliárd forint, emiatt ezt a hányadot az emelt díjat elfogadó fővárosi közlekedési vállalatnak kell állnia. Mellettük szól persze, hogy ha nem írják alá a kontraktust, akkor az egész projekt bedőlhetett volna, és itt állna Budapest félig feltúrt metróalagutakkal és totális felszíni közlekedési káosszal.
Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója pár napja abban bízott, hogy a Swietelsky befejezi a felújítást az ITM által engedélyezett összegért, a hiányzó milliárdokért pedig legfeljebb külön pert indít. Jóslata beigazolódni látszik: a vasúttechnikai cég nem állt le a munkával, viszont a szerződés záradékában rögzíteni kívánják, hogy nem mondanak le teljes igényük érvényesítésről, ami többmilliárdos pert vetít előre.
Mindenesetre most a fővárosi vállalat és a Fudan-ügyben is eljáró Palkovics László által vezetett ITM-cég egymásra mutogat. A BKV ugyanis eleve úgy írta alá a Swietelskyvel a szerződésmódosítást, hogy abba belefoglalták: a teljesítéshez az IH jóváhagyására van szükség.