A Republikon Intézet a Bige László által a Závecz Researchtől megrendelt nagymintás, ötezer fős reprezentatív közvélemény-kutatás adatait felhasználva elemezte a magyar társadalom médiafogyasztási szokásait – írja a Magyar Narancs. A lakosság nagyobb része továbbra is televízióból tájékozódik, önbevallás alapján az RTL Klub hírműsorai a legnézettebbek, a második helyen a TV2 áll.
A válaszadók kevesebb mint fele, 46 százaléka közölte, hogy legalább heti egyszer követi a közmédia hírműsorait, ezzel közelebb állnak az ATV-hez, mint a két nagy kereskedelmi csatornához.
A megkérdezettek 56 százaléka olvas híreket az interneten, az Origo, a 24.hu és az Index a leglátogatottabb híroldalak, az élmezőnyben van a 444, a HVG, a Blikk és a Telex is.
Az adatfelvétel februárban történt, a DKT széles körben elfogadott mérései akkor azt mutatták, hogy az Index nyerte a látogatottsági versenyt.
A Facebookot 48 százalék nyitja meg naponta, további 17 százalék hetente többször. Összesen 28 százalék vallotta azt, hogy soha nem használja a legnagyobb közösségi oldalt.
Ezzel heti bontásban az RTL-t és a TV2-t többen nézik, de a Facebook napi szintű felhasználóinak aránya magasabb minden más médiumra vonatkozó adatnál.
Az Instagram egyelőre elmarad a Facebooktól, a válaszadók 32 százaléka látogatja legalább heti egyszer. A napi felhasználók aránya (16 százalék) viszont így is magasabb, mint a legtöbb hírportálnál.
A köztévé hírműsorainak napi nézettsége három csoportban kiemelkedően magas, ezek a Fidesz–KDNP-szavazók, a hatvan év felettiek és a legfeljebb nyolc általánossal rendelkezők. A kutatás alapján tévhit, hogy az ellenzékiek teljesen elkerülik, közel negyven százalékuk legalább heti egyszer fogyasztója az MTVA hírműsorainak.
Az elemzés szerint létezik egy törésvonal a tájékozódásban, az internetfogyasztók és a tévénézők csoportja több demográfiai adat alapján is eltér egymástól. A fiatal, nagyvárosban élő, magasabb végzettségű népesség az internetet részesíti előnyben, az idősebb korosztály, az alacsonyabb végzettségűek és a kistelepülések lakói inkább a televíziós hírműsorokat. A köztévét leszámítva a politikai hovatartozás kevésbé befolyásolja a médiafogyasztási szokásokat, mint az egyéb, szociális és demográfiai tényezők.
Az elemzésből az derült ki, hogy az Origónak nagy a látogatottsága a Fidesz-szavazóknál, népszerű a községekben élők között, és a diplomások nagy százaléka is olvassa.
A 24.hu elsősorban az ellenzéki szavazók, a hatvan év felettiek, a diplomások, valamint a nagyvárosiak/budapestiek köréből számíthat kattintásokra.
Az Indexnél kiegyenlített olvasótábort mutat a kutatás, nagyjából egyeznek a számok a kormánypárti és ellenzéki szavazók között, emellett népszerű a megyeszékhelyen élők és a diplomások között, míg az alacsony végzettségű csoportban kisebb a látogatottsága.
(Borítókép: A TV2 kereskedelmi televízió új, HD-technológiával működő automatizált stúdióvezérlőjében, a XIV. kerületi Róna utcai stúdióban 2014. március 17-én. Fotó: Mohai Balázs / MTI)