Index Vakbarát Hírportál

Uniós oltási igazolvány, az vajon mi?

2021. július 20., kedd 12:07

Július elsejétől érvényes az uniós védettségi igazolás, az angol-magyar kétnyelvű irat digitálisan és papíralapon is elérhető. Azoknak, akik az Európai Unión belül utazást terveznek, javasolt letölteni és kinyomtatni, hiszen ez a legegyszerűbb módja az igazolás beszerzésének.

Az uniós Covid-igazolás az egész unióban egységes vizuális megjelenésű, kétnyelvű, digitális és papírformátumban is ingyenesen elérhető, QR-kóddal van ellátva. Az igazolás nem minősül úti okmánynak, nem kerül hivatalból kiállításra és megküldésre sem. Az igazolást az uniós tagállamok nemzeti hatáskörben adják ki, érvényessége az összes uniós tagországra kiterjed, teljes körű alkalmazása 2021. július 1-jén lépett életbe.

Magyarország július 1-jétől a többi tagállamhoz hasonlóan szabad beutazást biztosít az uniós Covid-igazolással érkező  külföldieknek – olvasható a kormányzati tájékoztató oldalon, ahol lépésről lépésre bemutatják, hogy miként lehet az igazoláshoz jutni, valamint olvasható az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) és az Országos Kórházi Főigazgatóság kiskokosa. Ebből gyűjtöttük össze a legfontosabb tudnivalókat és a leghasznosabb kérdés-válaszokat.

Mi az uniós digitális Covid-igazolvány?

Az uniós digitális Covid-igazolvány egy digitális és papír formátumban is elérhető ingyenes okmány, melynek segítségével az Európai Unió 27 tagállamán belül járványügyi korlátozások – például karantén – nélkül lehet utazni. Nem minősül úti okmánynak. 

Ki állítja ki az igazolványt?

A digitális igazolványt az EU tagállamai állítják ki. Egyes tagországok már korábban megkezdhették az okmány kiadását és használatát, az egész EU-ra kiterjedő, teljes körű alkalmazása tervezetten július 1-jén lépett életbe.

Milyen nyelvű?

Az igazolványt minden tagállamban a nemzeti nyelven és angolul állítják ki.

Van-e érvényességi ideje az igazolványnak?

Az érvényességi idő – a magyar védettségi igazolványhoz hasonlóan – csak a felgyógyulás alapján kiállított igazolvány esetében van.

Hogyan lehet mobiltelefonon használni?

A magyar védettségi igazolás elektronikus változata május eleje óta elérhető az EESZT Lakossági mobil applikáción keresztül. Ennek az applikációnak az új verziójával lehet elérni mobilon keresztül is az uniós digitális Covid igazolványokat. 

Használati útmutató

Töltse le digitálisan

Az igazolást legegyszerűbb elektronikus változatban letölteni. A koronavirus.gov.hu oldalán kérik az Európai Unión belül utazni szándékozókat, hogy lehetőleg ezt a módszert válasszák, így elkerülhetik a személyes ügyintézést.

Az EU kompatibilis elektronikus igazolás július 1-jétől a Magyarországon már május eleje óta működő mobilapplikáción keresztül is letölthető. Az ingyenesen elérhető mobilalkalmazás neve: EESZT Lakossági (Apple/App Store), vagy EESZT alkalmazás (Google Play áruház). Az alkalmazások angol és magyar nyelven egyaránt használhatóak, az első belépéshez ügyfélkapus azonosítás szükséges. A korábban már letöltött alkalmazások automatikusan frissülnek a mobiltelefonokon.  A QR-kód ellenőrző Covid Control alkalmazások szintén elérhetőek mindkét alkalmazásáruházban.

Nyomtassa ki

Ugyancsak egyszerű módszer, ha az utazó az igazolást otthon kinyomtatja. Az igazolást tajszámmal rendelkezők az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) Lakossági Portálján keresztül ügyfélkapus hozzáférésükkel bejelentkezve is letölthetik és kinyomtathatják. 

Kormányablakokban és a háziorvosnál is elérhető

Az igazolást papíralapon a kormányablakokban valamint a háziorvosoknál lehet díjmentesen igényelni. Felhívják a figyelmet, hogy a kormányablakokban akár előzetes időpontfoglalás nélkül is lehet ügyet intézni. Az igazolvány kiállítása a kérelem után azonnal megtörténik. A kormányablakoknál az uniós digitális Covid oltási, teszt- és felgyógyulási igazolás igénylésre van lehetőség, melyek az igénylést követően PDF formátumban letölthetők és nyomtathatók. A papíron kiállított igazolványok pecsét és aláírás nélküli érvényesek, mivel hitelességüket a rajtuk lévő QR-kód biztosítja.

Tájékozódjon a beutazási szabályokról

Abban az esetben, ha valakinek nincsen utazási szándéka uniós országba, akkor egyáltalán nem szükséges beszereznie a fent említett igazolást. Az utazni vágyóknak azt javasoljuk, hogy az igazolás ellenére az utazás előtt mindenképpen a tájékozódjanak a célország által megszabott aktuális beutazási feltételekről. A tagállamok ugyanis saját hatáskörben speciális beutazási szabályokat határozhatnak meg és nemzeti hatáskörben döntik el azt is, hogy mely vakcinát fogadják el. A célországban érvényben lévő esetleges speciális beutazási szabályokról ide kattintva megtalál minden információt.

Ki jogosult EU-s Covid-igazolásra?

Az Európai Unió által megszabott szabályok alapján, az uniós Covid-igazolás három különféle módon igazolja a védettséget. Az igazolás annak állítható ki,

  1. Aki megkapta az oltást – oltási igazolás

    Fontos, hogy legalább egy alkalommal beoltották, és az első oltástól számított egy év még nem telt el. Az oltási igazolvány érvényessége 1 év. A fogadó ország határozza meg, hogy mely vakcinákat fogadja el az oltás igazolására. Minden beoltott személy kaphat oltási bizonyítványt, függetlenül attól, hogy melyik koronavírus-oltást kapta, de a tagállamok határozzák meg, hogy mely vakcinákat fogadják el. Felhívják arra is a figyelmet, hogy az oltások esetében az EU-s Covid-igazoláson (mind az alkalmazásban, mind a letölthető, kinyomtatható változatban) az oltóanyag hivatalos neve és a gyártója szerepel, amely nem azonos a hétköznapi életben használt vakcina megnevezésekkel. A tagállamok saját hatáskörben határozzák meg azt is, hogy a védetté minősítéshez, hány oltás szükséges, és az oltás után hány napnak kell eltelnie, valamint az oltottság alapján meddig igazolják a védettséget.
  2. Aki igazoltan átesett a fertőzésen – felgyógyulási igazolás

    Fontos, hogy az EU által megszabott feltételek szerint ez azt jelenti, hogy az utolsó pozitív eredményű, a koronavírus kimutatására szolgáló PCR-tesztje vagy az uniós rendelet szerint elfogadható pozitív antigén gyorsteszttől számított 15  nap eltelt, és 180 nap még nem telt el. Az ilyen típusú igazolvány maximális érvényessége 180 nap, de a tagállamok ettől rövidebb időpontot is megállapíthatnak. Az igazolványt ebben az esetben legkorábban 11 nappal azután kell kiállítani, amikor az adott személyen első alkalommal végeztek pozitív eredményű antigén gyorstesztet vagy negatív PCR tesztet.

    A gyógyultsági igazolványok kiállítása a Magyarországon kiállításra került védettségi igazolványoktól eltér. Így nem minden esetben lesz elegendő az átesettség ténye az uniós gyógyultsági igazolványoknál, mert ez utóbbi esetben a betegségen való átesettséget csak pozitív PCR-teszttel lehet igazolni.
  3. Aki negatív koronavírus teszttel rendelkezik – teszt igazolás

    Figyelmeztetnek, hogy a fogadó országok saját maguk határozhatják meg, hogy milyen érvényességű tesztre van szükség az adott országba történő belépéshez, ez lehet 24, 48, 72 órás stb. Magyarországra történő belépéshez 72 óránál nem régebbi negatív PCR-teszt szükséges.

QR-kóddal hitelesítve 

Mind a digitális, mind a nyomtatott változaton szerepel egy QR-kód az alapvető információkkal és egy digitális bélyegzővel, amely az igazolvány hitelességét szavatolja, így a papíron kiállított igazolások pecsét és aláírás nélküli érvényesek. Az okmányon lévő QR-kódot speciális, mobiltelefonra telepíthető leolvasó szoftverrel lehet leolvasni. Az oltásellenőrző alkalmazás mind Android, mind iOS platformra „EESZT COVID Control” néven érhető el.

Az ügyfélpanaszok elkerülése érdekében célszerű a nyomtatás után minden esetben leellenőrizni, hogy a kapott QR kód a megfelelő adatokat tartalmazza-e. Az ellenőrzésre mind az ügyintéző mind az ügyfél által sor kerülhet.

Aki nem utazik, annak nem szükséges

A Magyarországon belüli szolgáltatások igénybevételéhez továbbra is elegendő a magyar védettségi igazolvány vagy a mobilalkalmazásról bemutatott oltás igazolás. Az uniós Covid-igazolás bevezetésével egyidejűleg 

a magyar védettségi igazolvány (plasztikkártya) QR leolvasója is mutatja a második oltás dátumát július 1-jétől.

Felmerülő problémák kezelése

A kormányzati tájékoztató oldalon hozzáteszik: az ügyintézések, illetve az EESZT Ágazati Portál használata közben felmerülő kérdések esetén az EESZT Kontakt Center kollégái a helpdesk.eeszt@okfo.gov.hu e-mail címen és a +36 (1) 920-1050 telefonszámon nyújtanak segítséget.

Így néz ki az EU-s Covid-igazolás

Oltásigazolás 

Gyógyultsági igazolás 

Teszt igazolás

(Borítókép: Olivier Morin / AFP)

Rovatok