A BKV több mint egymilliárd utast szállít évente, 2000-nél is több járművel, azonban egyre öregedő gépparkkal. A cég utoljára nyilvánosságra hozott, 2019-es éves jelentése szerint az átlagéletkor
Ez azt jelenti, hogy a járművek jelentős részének életkora meghaladta a tervezett hasznos élettartamot, ami a buszok esetében 10, a vaskerekűeknél 30 év lenne. Utóbbiaknál a korrekorderek az 50 évesnél is öregebb Ganz csuklósok. A helyzeten némileg szépíthetnének a legutóbb beszerzett spanyol CAF villamosok, de azok a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) állományába tartoznak.
A trolik és a buszok esetében sem túl rózsás a helyzet, a pénzhiány miatt a karbantartók csak a biztonság szempontjából szükséges javításokat tudják elvégezni.
A műszaki beavatkozásokat a bekövetkezett meghibásodások helyreállítási kényszere határozza meg, a források nagyságrendje nem nyújtott teljeskörűen fedezetet az eszközállomány utazóközönség igényeit minden tekintetben kielégítő beavatkozások elvégzésére
– fogalmaz egy két évvel ezelőtt megjelent BKV-kiadvány. Azt mindazonáltal kimondja, hogy az élettartamon túli járművek üzemeltetése a kockázatok emelkedésével jár és többletráfordítást igényel. A jelentés szerint a cég alulfinanszírozottsága miatt
a műszakilag indokolt javítások, járműcserék, felújítások nem mindegyike teljesíthető teljes műszaki tartalommal.
Vagyis a nagyjavítások helyett pénz híján csak toldozgatják-foltozgatják a járműveket. Mindez a BKV szerint a biztonságot nem veszélyezteti, viszont az elmaradt javítások miatt egyre több a meghibásodás.
Tegnap arról adtunk hírt, hogy a Fővárosi Kormányhivatal műszaki okokra hivatkozva kivonatott a forgalomból 13 buszt és 5 trolit, ami azt jelenti, hogy az ellenőrzött BKV-telephelyeken a járművek 40 százalékát alkalmatlannak találták a forgalomban való részvételre. Most a közlekedési vállalat, az üzemeltető fővárosi önkormányzat nevében pedig Karácsony Gergely is reagált a vádakra. A BKV arra hivatkozott, hogy az ellenőrök éppen akkor csaptak le rájuk, amikor a megszokott, üzemkezdet előtti éjszakai karbantartás és a járművek ellenőrzése zajlott.
A hiányosság miatt forgalomba nem engedett járművek többségének életkora 16 és 33 év között alakult. A BKV járműparkjának cseréje – a társaság lehetőségeihez mérten – folyamatos, ennek ellenére a budapesti közlekedési igények fenntartásáért olyan kiöregedett buszok forgalomba adása is szükséges, amelyek napi karbantartás során válnak biztonságos, a szabályoknak megfelelő állapotú járművekké
– áll a közleményükben, amely hangsúlyozza: mindez sosem jelentheti azt, hogy balesetveszélyes, az utasokra vagy a közlekedés biztonságára veszélyes járművek kerülnek ki a forgalomba. BKV-s források szerint a hatósági ellenőrök tippet kaphattak, és ez alapján szálltak ki a kelenföldi, cinkotai és kőbányai telephelyekre.
A főpolgármester ugyanakkor arra emlékeztet közösségi oldalán, hogy a források függvényében folyamatosan cserélik vagy legalábbis cserélnék az elöregedett járműveket, ha ebben a kormányzat is partner lenne.
Itt jelezném a Kormányhivatalnak, hogy nem 18 buszt kellene lecserélni, hanem 380-at, amelyet szívesen meg is tettünk volna a fent említett alkalmak egyikén vagy például akkor, ha a kormány nem vérezteti ki a fővárost az iparűzési adó elvonásával. Abból a pénzből ugyanis nagyjából 500 új buszt vehettünk volna
– mutat rá Karácsony Gergely, aki egyúttal emlékeztet, hogy az új elektromos buszok kormányzati finanszírozására meghirdetett Zöld Busz programból is kizárták Budapestet.
A Vitézy Dávid korábbi BKK-vezért is soraiban tudó Városi és Elővárosi Közlekedésért Egyesület (VEKE) értesülései szerint a vizsgálaton fennakadt járművek egy részét már megjavították, a 40 százalékos találati arány viszont rávilágít arra, hogy a BKV-nál azonnali nagymértékű járműcserére lenne szükség.
Ne legyenek kétségeink, hiába javítgatják az öreg, lestrapált vasakat, előbb-utóbb úgyis megint lerobbannak. Ha az ellenőröknek több idejük lett volna, további necces állapotú kocsikat is simán találhattak volna. Namost a sofőröknek ezekkel ki kell ám mennie dolgozni és utasokat szállítani, mert nincs helyettük más
– fogalmaz a VEKE saját közösségi oldalán.
A megoldás tehát egyértelműen az új járművek vásárlása lenne, ami nem is annyira utopisztikus lehetőség. A már megkötött szereződések alapján ugyanis
lehívására volna lehetőség, amit a főváros és a kormány közötti vita hiúsít meg.
(Borítókép: BKV buszok a Hamzsabégi úti telephelyen 2018. január 19-én. Fotó: Balogh Zoltán / MTI)