Alvásproblémák, hasfájás – többek között ilyen és ehhez hasonló tüneteket okozhat a tanévkezdés az első osztályos diákoknál. A tartósan fennálló szorongásos zavar pedig nemcsak a gyerekek, de a szülők életét is megnehezítheti – hívta fel a figyelmet a Semmelweis Egyetem.
Legtöbbször hónapoknak kell eltelni ahhoz, hogy a gyerekek az óvodát elhagyva megszokják az új helyzetet, hiszen nemcsak az intézmény, a közösség és a tevékenység ismeretlen még számukra, hanem az is, hogy az iskolában új szabályrendszerhez kell alkalmazkodniuk – jelentette ki Bognár Emese, a Semmelweis Egyetem I. Sz. Gyermekgyógyászati Klinikájának klinikai szakpszichológusa.
A szakember rámutatott, hogy első osztályban a tanulás mellett sok új kihívással találkoznak a gyerekek, a napirend sokkal kötöttebb lesz, mindent gyorsabban és hatékonyabban kell csinálni, az étkezéstől az öltözésig.
Az iskolakezdés minden gyermek életében mérföldkő, hiszen belép az életükbe a teljesítményalapú értékelés, és ez hatalmas változás egy 6-7 éves számára. Fontos, hogy a szülők felismerjék, reális elvárásokat kell megfogalmazniuk a gyerekeikkel szemben, hiszen a kicsik nem fognak azonnal írni, olvasni, számolni, vagy a 45 perces órákat végigülni. Ezért legtöbbet azzal tudnak nekik segíteni, ha nem a teljesítményre koncentrálnak, hanem inkább a befektetett munkát értékelik, és rendszeresen dicsérik őket. Fontos, hogy a gyermek ne azt érezze, hogy a szülői szeretet attól függ, ő hogyan teljesít az iskolában
– emelte ki a szakember, hozzátéve, hogy az iskolakezdés, a teljesítménycentrikusság, az otthoni elvárásoknak való megfelelés is hozzájárulhat, hogy az egyébként érzelmileg stabil gyerekek is szorongjanak.
Bognár Emese szerint a gyerekekkel párhuzamosan sokszor a szülő is szoronghat, akár a gyerekkorából adódó kellemetlen iskolai élmények miatt, akár azért, hogy a gyermeke helyt fog-e állni az iskolában. Ezeknek a helyzeteknek a feldolgozása függ a gyerek alkalmazkodóképességétől, valamint attól is, hogy a szülő hogyan éli meg az új élethelyzetet.
A klinikai szakpszichológus úgy véli, hogy a teljesítményszorongás az esti közös beszélgetésekkel, a családi környezettel és a biztonság érzetének erősítésével csökkenthető. Amennyiben a problémák több hónapon keresztül fennállnak, érdemes a pedagógusokkal, majd indokolt esetben pszichológussal is beszélni annak érdekében, hogy a gondok a lehető leghamarabb megoldódjanak. Szakember segítségére általában csak az esetek öt százalékában van szükség.
(Borítókép: Tanítónő beszél a diákokhoz a Zelk Zoltán Angol és Német Kéttannyelvű Általános Iskola 1. b osztályában, Nyíregyházán a tanévnyitó napján, 2021. szeptember 1-jén. Fotó: Balázs Attila / MTI)