A Levegő Munkacsoport szerint egy ilyen lépés gyorsan és látványosan enyhítene az autós zsúfoltságon.
A civilek szerint ötszáz forintos napi matricával lehetne kezdeni a budapesti dugódíjat, amelyet minden, a főváros határát átlépő jármű vezetőjének ki kellene fizetnie. A környezetvédők azt valószínűsítik, hogy egy ilyen díj hatására egy időre megszűnne a forgalmi dugók jelentős része, javulna a levegő minősége, és kissé fellélegezhetne a város.
A napi Budapest-matrica könnyen bevezethető lenne a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. már meglévő és eddig is hatékonyan működő rendszerével, jelentősebb beruházások nélkül. Egyúttal hasznos tapasztalatokat lehetne gyűjteni arról, hogy a behajtási díj mennyire tud javítani Budapest közlekedésén és környezeti állapotán.
Budapesten és környékén évente több mint háromezer ember korai halálát és mintegy hárommillió megbetegedést okoz a légszennyezés.
A gépjármű-közlekedés okozta környezeti és egészségi károk becslések szerint meghaladhatják az évi ezer milliárd forintot. Olyan intézkedésre van szükség, amellyel gyors ütemben csökkenthetők ezek a súlyos veszteségek, ilyen például a dugódíj – jelentette ki Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke.
Egy napi ötszáz forintos behajtási díj minden bizonnyal érdemben csökkentené Budapest gépjárműforgalmát. Ugyanakkor a tömegközlekedésre sem hárulna elviselhetetlen többletteher. Tovább javítana a helyzeten, ha megfelelő feltételeket biztosítanának a telekocsizásra.
„A havi szinten egy tömegközlekedési bérlet árával nagyjából megegyező mértékű behajtási díj tudatilag és szakmai szempontból egyaránt elő tudná készíteni az általunk már évek óta javasolt kilométer- és szennyezésarányos városi útdíj bevezetését is” – tette hozzá Vargha Márton, a civil szervezet közlekedési témafelelőse.
(Borítókép: Gorondy-Novák Edit / Index)