A magyar politikai élet komoly problémája, hogy a tanácsadók nagy része már harminc éve itt van – mondta el Gurzó Ákos, Márki-Zay Péter kampányfőnöke, aki korábban volt már a BBC újságírója is, ezért a megbízásért pedig Floridából tért haza, ahol vállalati kommunikációs szakértőként dolgozott.
Ahogy elmondta,
leamortizáltak már egy csomó pártot, látod az életrajzukban, hogy milyen szervezeteknél dolgoztak. Mára egyik sem létezik, és ők még mindig itt vannak megmondóemberként. A politikusok nagy része elfogadja, amit mondanak, mert ha már 30 éve ezt csinálják, akkor biztos tudják, mit csinálnak. De látjuk, hogy nem. A magyar politika csak akkor változhat meg, ha nemcsak új politikusok érkeznek, hanem a politikai marketing is megújul.
A kampányban alkalmazott módszertanról a szakértő elmondta, hogy a sikeres marketing és kommunikáció alapja, hogy mindent adatalapon kell nézni. Amit lehet mérni, azt mérni kell.
Kommunikációs vezetőként nem az alapján akarok dönteni egy kampányban, hogy éppen mit érzek
– közölte a 444-en megjelent interjúban.
Magyarországon sokan még mindig érzelmek és megérzések alapján hoznak döntéseket ebben a szakmában
– vélekedett Gurzó Ákos, aki elmondta, hogy a digitális csatornáik adatait mérték folyamatosan, mert ez kerül a legkevesebbe, miközben sokszor megbízhatóbb, mint a közvélemény-kutatások, mert ezek biztosan nem manipulált adatok.
Arról, hogy mi volt Márki-Zay Péter marketingelőnye, közölte, hogy
nagyon fontos, hogy önazonos. Ez az autentikusság egyedi és kelendő. A nyugati világban mindenhol látható, hogy az embereknek elegük van a kitenyésztett politikusokból, akiknek a tanácsadók megmondják, hogy mit mondjanak, és akkor ők azt megtanulják, és elmondják szóról szóra.
A politikust sok kritika érte, hogy Orbán Viktor fiának vélt szexuális orientációját tette politikai témává. Arra, hogy miért választották ezt a kampánytémát, azt mondta:
Márki-Zay Péter és a csapat elkötelezett volt, hogy megállítsuk ezt az ordas gyűlöletkampányt. Amikor tavasszal elindították, az Egyesült Államokból nézve tényleg félelmetes volt látni, hogy Magyarország egy ilyen úton elindul, és nincs érdemi válasz, se a melegközösség, se az ellenzéki politikusok részéről – a nyilatkozatokon kívül, de a Fidesz-gépezetet azzal nem lehet megállítani. Mintha mindenki beletörődött volna, hogy törvénybe iktatott módon gyűlöletet lehet kelteni. Ez olyan vörös vonal, ami ellen egy államférfinek mindent meg kell tennie. Ehhez kellett politikai eszközt találni. Meg kellett mutatni, mennyire álszent Orbán Viktor és a Fidesz.
Arra pedig, hogy az előválasztás jelöltje gyakran és hosszasan ecsetelje, hogy mi történt a Szájer József bukását okozó orgián, azért volt szükség, mert
ez egy olyan kép, ami beleég az emberek agyába, mindenki emlékezni fog rá 2022 tavaszán is. Megjelenik előtted a kép, de megjelenik az is, hogy ugyanez az ember írta meg azt az Alaptörvényt, aminek van egy melegellenes felhangja. A cél, hogy az emberek rádöbbenjenek a Fidesz képmutatására.