Bár még messze vagyunk a 2018-as rekordtól, de folyamatosan csökken a Duna vízszintje, újra előbukkantak a zátonyok és szélesebbek lettek a parti sávok. Ez egyelőre csak a teherhajózásban jelent gondot, Esztergomnál például már 58 centiméternél kisebb vízállás esetén korlátozzák a szállítható áru mennyiségét, márpedig ott jelenleg 39 centiméteres a Duna.
Az Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóságnál (Éduvízig) a Komárom-Esztergom megyei 24 Órának elmondták, hogy a gázlós szakaszokon a hajók nem tudják a 2 és félméteres hajómerülési lehetőséghez tartozó száz százalékos kapacitásukat kihasználni. Bencsik Attila, a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetségének elnöke szerint egy átlagos 1500–1800 tonnás hajónál már ez is 400–500 tonnával kevesebb szállítható árumennyiséget jelent.
Olyan ez, mintha egy 24 tonnás kamion csak 16 tonna rakománnyal közlekedhetne
– hozott hasonlatot a közutakról az Éduvízig.
A következő napokban tovább apad a vízszint, egészen november elejéig csapadék-utánpótlás sem várható, így a folyó egyes szakaszain akár 10-20 centiméterre megközelítheti a valaha mért legalacsonyabb értéket.
Az őszi aszály nemcsak folyóinkon látszik, hanem a mezőgazdaságban is megmutatkozik. Az agrárszektorban bekövetkező negatív hatások miatt komoly áremelkedére lehet számítani. A gabonafélék mellett várhatóan a hús, a tejtermékek, de még a méz ára is emelkedni fog.
(Időkép, 24 Óra)