A Liszt Ferenc nemzetközi repülőtérre vezető út rendkívül rossz állapotú, balesetveszélyes és zavarérzékeny. Felújítása mindenképpen időszerűvé vált, ezért a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) megkezdte a halálútként elhíresült gyorsforgalmi fejlesztésének előkészítését. Városias jellegű főutat terveznek a Határ úti metrómegállótól egészen a főváros határáig.
A mai 2x1 sávos út 1940–43 között létesült, az akkor még épülő légikikötő közúti megközelítésére. A Ferihegyi repülőteret 1950-ben adták át, ez az út azóta teremt kapcsolatot Budapest és a reptér között. A műszaki állapota azonban az elmúlt évtizedekben folyamatosan romlott, miközben a forgalom ugrásszerűen emelkedett.
Ráadásul a nyolc évtizeddel ezelőtt kitalált megoldás, a szervízútszerűen vezetett Gyömrői út két fele közötti „csatorna” ma már alkalmatlan a repülőtér gyors megközelítésére. Egyetlen apró fennakadás több órás torlódást eredményezhet, számtalan közlekedőnek okozva ezzel kárt, elvesztegetett időt és bosszúságot, főleg ha emiatt késik le a légi járatukat.
Nem is beszélve azokról az esetekről, amikor egy komolyabb probléma miatt teljesen ellehetetlenül a repülőtéri forgalom. Szélsőséges példa, de ilyen volt az, amikor 1991. december 23-án a Vörös Hadsereg Frakció (RAF) terroristái a Ferihegy 1-es terminál közelében bombamerényletet követtek el a Szovjetunióból kivándorló zsidók rendőri biztosítással haladó autóbusza ellen. Bár a támadás nem követelt halálos áldozatot, a közlekedés teljesen megbénult.
Az út jelenlegi műszaki állapota és minősége rendkívül alacsony színvonalú, áteresztőképessége kicsi, környezete pedig, amivel a hazánkba repülőgéppel érkező külföldiek először találkoznak, nem méltó sem Budapesthez, sem Magyarországhoz
– hangoztatja közösségi oldalán Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója.
A cég ezért több zöld felülettel, a gyalogos és kerékpáros infrastruktúra javításával, új buszsávok létesítésével és a keresztirányú közlekedés átalakításával terveztet új, 2x2 sávos utat, hogy az eleget tegyen a 21. századi követelményeknek.
A tervezői közbeszerzési tendert a Főmterv és az Utiber konzorciuma nyerte meg, a kiviteli terveknek és a tenderdokumentációnak 2022. június 28-áig kell elkészülnie.
Ez a beruházás mindazonáltal túlmutat a belváros és a repülőtér közötti közúti kapcsolat javításán. Egyszerre szolgálja a dél-pesti kerületek és egyes városrészek közötti közúti, közösségi közlekedési, gyalogos- és kerékpáros kapcsolatok javítását, másrészt egy ilyen megújult infrastruktúra nagyszabású városfejlesztést indíthat el. Az útmenti barnamezős területeken jelentős építkezések és ingatlanfejlesztések kezdődhetnek, ami egész Budapestnek kedvező lehet.