Index Vakbarát Hírportál

Jönnek az ünnepek, egyre több a csaló

2021. december 8., szerda 17:13

Banki alkalmazottaknak adják ki magukat; belegondolni is merész abba, mekkora összeget sikerült már így összegyűjteniük.

Az utóbbi évben jelentősen megszaporodott a telefonos csalók száma, a karácsony közeledtével pedig különösen érdemes gyanakodni egy kétes hívás esetén. A svindlerek is egyre dörzsöltebbek lettek, ma már tizenegy bank nevében próbálkoznak pénzt kicsalni gyanútlan áldozataiktól.

A 24.hu cikke szerint év elején érkeztek az első feljelentések, amelyeknek károsultjai arról számoltak be, hogy egy számukra ismeretlen illető pénzintézeti munkatársnak adta ki magát, kicsalta az adataikat, majd eltűnt a pénzükkel.

Egyre több ilyen eset történt az elmúlt időszakban, sokan a rendőrséghez fordulnak, és elkeseredetten várják, vajon számíthatnak-e kártérítésre. Az ORFK figyelmeztetett, hogy az ünnepi időszakban megszaporodhatnak a hasonló típusú csalások, ezáltal a feljelentések száma megnövekedhet.

Mire érdemes figyelni?

Ha gyanúsan kezdenek viselkedni a csalók – bár kezdetben valóban segítőkészséget sugallhatnak –, érdemes megszakítani a hívást, és a bankunk hivatalos oldalán található telefonszámon érdeklődni. Ha a hívó fél kártyainformációk, netbankhoz tartozó belépési adatok, esetleg SMS-ben kapott megerősítési kód felől érdeklődik, majd sürgetni kezd minket, ha megtagadjuk a megadását, biztosak lehetünk abban, hogy tolvajjal állunk szemben.

Ha már megtörtént a baj, érdemes minél előbb feljelentést tenni, ugyanis minél több bejelentés érkezik, annál nagyobb a valószínűsége annak, hogy sikerül lebuktatni a bűnszervezeteket. Fontos lehet a csalók beszédstílusa, hanghordozása, szókincse, valamint szakmai és általános tájékozottsága egyaránt. Kártérítésre is akkor lehet számítani, ha nyomon tudják követni az ellopott összegek útját. Másként az áldozat nehezen tudná visszakövetelni a pénzét, hiszen gyakran ők maguk kezdeményezik az utalást a csaló biztatására.

A jelenségről egyébként több Facebook-csoportban is folynak beszélgetések. A beszámolók szerint ha a csaló nem találja el a hívott fél bankját elsőre, gyakran igyekszik azt a látszatot kelteni, mintha átkapcsolna a tényleges pénzintézethez. Előfordul továbbá, hogy valaki már a hívás elején rájön a csalásra, és úgy tesz, mintha kiszolgálná a vonal másik végén lévő fél kívánságait.

Amikor a csaló rájön, hogy végül őt verték át, kiesik a szerepéből és szitkozódni kezd. A legtöbbjük azonban elég jól játssza a szerepét ahhoz, hogy rátegye a kezét egy megrémített áldozat összespórolt pénzére. Ezért nagyon fontos az éberség, amire idősebb rokonaink és ismerőseink esetében is fontos felhívni a figyelmet.

Rovatok