Bár szeptemberben jelenléti oktatással kezdődött meg a tanév, idén tavasszal és tavaly ősszel huzamosabb ideig digitális oktatás volt hazánkban. Egy felmérés szerint a pedagógusok még mindig nem heverték ki az ebben az időszakban szerzett sérelmeket, de a tanárok mellett a családok is úgy érzik, hogy nem kaptak az otthoni tanuláshoz elegendő segítséget.
A Civil Kollégium Alapítvány (CKA) felmérést végzett pedagógusok és szülők körében az online oktatásról. A szervezet Láncreakció oktatási csoportja arra volt kíváncsi, milyen segítséget kaptak a pedagógusok az iskolától és a fenntartótól az online oktatásra való átállás során a két éve tartó járványhelyzetben, és hogyan értékelik a szülők a digitális oktatást. A szakértőkből, közösségszervezőkből és érintettekből álló munkacsoport összesen 239 pedagógust és közel ugyanennyi szülőt kérdezett meg. Bár a felmérés nem reprezentatív, beszédes látlelete a pandémia alatt kialakult oktatási helyzetnek.
A pedagógusok többsége (62 %) állította, hogy semmilyen szakmai segítséget nem kapott az iskolától az online oktatás megszervezéséhez. Úgy tűnik, az iskolák fenntartói még kevésbé voltak támogatók: a tanárok csupán 8 százaléka számíthatott rájuk.
Mindeközben a digitális tanításra való átállás rengeteg pedagógus számára okozott nehézséget: minden harmadik tanár – bevallása szerint – nem tudja hogy kell képernyőre írni egy online órán, hogy információt szemléltessen a gyerekekkel,
9 százalékuk pedig a képernyőt sem képes megosztani.
A tanároknak csupán a fele kapott laptopot az iskolától, hogy részt vehessen az online oktatásban, közel 40 százalékuk a saját eszközét használja.
Hiába telt el lassan két év a járvány kezdete és három év a kormány által kidolgozott Digitális Oktatási Stratégia megvalósításának kezdete óta, 2022 küszöbén, a pandémia kellős közepén, valódi segítség híján még mindig vannak iskolák és családok, ahol problémát okoz az online oktatásra való átállás.
Minden hatodik szülő (17 %) jelezte, hogy nem tud megfelelő körülményeket biztosítani gyermeke számára a nyugodt tanuláshoz és
a szülők fele úgy gondolja, hogy gyermekelemaradt a tananyaggal az online oktatás alatt.
A tananyag követése sem egyszerű a szülők számára, a kutatásban résztvevők csupán 20 százaléka tudja a Krétán keresztül követni a tananyagot. Minden harmadik szülő inkább egy másik szülőtársától kér segítséget, a classroom felületről pedig csak minden tizedik család tud tájékozódni.
A felmérés egyik legnagyobb tanulsága, hogy a pedagógusok és a családok is magukra vannak hagyva a pandémiával és az abból fakadó új oktatási helyzettel. Vannak gyerekek, akik már 6-8 évesen lemaradnak a tananyaggal, ami szinte behozhatatlan hátrány.
– mondta Jász Krisztina, a Láncreakció szakmai tanácsadója.
Ha az ígért dátumra megvalósult volna a kormány Digitális Oktatási Stratégiája, ha a felesleges tanfolyamok helyett a tanárok valódi felkészítést kaptak volna az online oktatásra, ha korszerű eszközparkkal rendelkeznének az iskolák, ha a hátrányos helyzetű gyerekeknek is lenne esélyük bekapcsolódni egy online órába, enyhíthető lenne ez a kár. A negyedik hullám kellős közepén ez a téma még csak be sem kerül a politikai közbeszédbe, szülői Facebook-csoportok keretein belül marad. A felméréssel egy szakmai és politikai párbeszédet kívánunk elindítani
– tette hozzá Jász Krisztina.
(Borítókép: Leon Neal / Getty Images)