A Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója december elején jelentette be, hogy a társaság megkezdi a budapesti jegykiadó automaták egy részének leszerelését. Walter Katalin ennek szükségességét egyrészt az üzemeltetési költségek csökkentésével, másrészt a mobil applikációkon keresztül értékesített jegyek növekvő számával indokolta.
A leszerelések december 22-én kezdődtek, azóta többen is a még működő készülékek előtti sorokról posztoltak fényképeket. A közlekedési cég azonban fenntartja álláspontját, mely szerint
egyre többen keresik az érintés nélküli, otthonról, mobiltelefonról kényelmesen használható értékesítő csatornákat. Ezzel párhuzamosan a BKK egyre többször tapasztalja azt, hogy bizonyos helyszíneken már nem úgy és nem annyiszor használják a jegy- és bérletautomatákat mint pár évvel ezelőtt.
A leszerelést előrevetítve a BKK már a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér forgalmasabb 2A terminálja előtti automatáinak felét is lekapcsolta, szokatlanul nagy kavarodást okozva ezzel a Budapestre érkezők körében.
Vitézy Dávid, a BKK korábbi vezérigazgatója szerint a reptéren, a jegyértékesítő automaták előtt kialakult hosszú sorokkal dőlt meg végképp a társaság eddigi hivatalos kommunikációja, miszerint a mobiljegy miatt szüntetik meg az automatákat.
Való igaz, hogy a digitális értékesítési megoldások terjedésével egyszer a jövőben elég lesz kevesebb automata is – ma azonban ezek a digitális csatornák töredezettek, hiányosak, nem tartunk ott, hogy az automaták leszerelése aktuális legyen. A jegy- és bérletértékesítés 55 százaléka ezeken megy, teljesen átgondolatlan ez a leszerelési akció. A repülőtéri automaták ritkításánál kevés nyilvánvalóbb példa van erre
– fogalmazott közösségi oldalán a közlekedési szakember.
A problémát korábban Fürjes Balázs, a Miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára is érzékelte, ezért levélben fordult Walter Katalinhoz azt kérve, hogy ne csökkentsék az automaták számát, ne fosszák meg a fővárosiakat a jegyvásárlási lehetőségektől.
Vitézy Dávid számításai szerint ha egyetlen forint jegybevétel sem esne ki a BKK-automaták egy részének leszerelése miatt, akkor is maximum 84 millió forint éves megtakarítás származna a leszerelt automatákból a BKK saját adatai szerint. Ez a BKK teljes, 200 milliárd forintos működési költségvetésének 0,04 százaléka, azaz még fél ezreléke sem.
(Borítókép: Vitézy Dávid / Facebook)