Az Európai Bizottság (EB) blokkolta a világ két legnagyobb, dél-koreai hajóépítő vállalatának, a Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering és a Hyundai Heavy Industries egyesülését.
A megállapodást a szingapúri, kínai és kazahsztáni szabályozóhatóságok már jóváhagyták, de a cégeknek még szükségük lenne az ügylet lebonyolításához az EU, Japán és Dél-Korea jóváhagyására is.
Az Európai Bizottság csütörtöki közleményében azzal indokolta az elutasítást, hogy az ügylet tisztességtelen erőfölényhez juttatja az új társaságot, és csökkenti a versenyt a globális LNG-tartályhajók piacán, mivel a két dél-koreai vállalat piacvezető ezeknek a hajóknak a gyártásában.
2019 júniusa óta most először döntött úgy Brüsszel, hogy nem engedélyez egy vállalategyesülési megállapodást. Az EU versenyjogi hatósága akkor az indiai Tata Steel és a német ThyssenKrupp közötti megállapodásra mondott nemet arra hivatkozva, hogy az a fogyasztók számára áremelkedéssel járna.
A két dél-koreai céget érintő döntés közvetve összefüggésben van az európai energiaárak téli megugrásával is, ugyanis ennek hatására Ázsiában a cseppfolyósított földgáz (LNG) szállítási költségei rekordszintre emelkedtek, a globális kereslet bővülésére reagálva. A Financial Times egy európai tisztségviselőre hivatkozva korábban arról számolt be, hogy az ügylet blokkolása segít megvédeni az európai fogyasztókat az LNG árának további emelkedésétől.
(via MTI)