Jelenleg egyes buszok egyáltalán nem képesek tankolni, ugyanis jelenleg csak a nagynyomású kutakra mehetnek, annak pisztolya azonban túl vastag. A 200 literes limit kevés, a gázolajért már piaci árat kell fizetni. A kamionstop miatt már követelik a kötbért a megrendelők.
Szokatlan időpontban tartott Kormányinfót múlt héten, csütörtök este Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter és Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója. A még aznap este fél tízkor életbe lépett intézkedések a következők voltak:
Ezenfelül négynapos kamionstopot is elrendeltek.
A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) és a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) közös levélben kérte a miniszterelnököt, Gulyás Gergely kancelláriaminisztert és Palkovics Lászlót, az Innovációs és Technológiai Minisztérium vezetőjét, hogy a magyar családok és vállalkozások védelmét a mintegy 130 ezer munkavállalót foglalkoztató közúti személy- és áruszállító vállalkozásokra is haladéktalanul terjesszék ki, és a magyar adószámmal rendelkező közúti fuvarozó vállalkozások kerüljenek vissza a hatósági áras tankolás védőernyője alá.
Elmondásuk szerint enélkül nemcsak az ebből élő családok megélhetése kerül veszélybe, hanem a teljes ellátási lánc is. Amennyiben ugyanis a díjemelést nem tudják azonnal érvényesíteni a szolgáltatási díjaikban a vállalkozások, prognosztizálható a tömeges csőd.
Azonfelül, hogy a fuvarozóknak piaci árat kell fizetniük, egyszerre legfeljebb 200 liter üzemanyagot vásárolhatnak, míg egy ilyen jármű üzemanyagtartálya 1000-1500 literes is lehet. Ráadásul sokszor még ehhez a 200 literhez sem jutnak hozzá, vagy azért, mert a kút egyénileg kisebb tankolási limitről döntött, vagy egyszerűen azért, mert nincs gázolaj, még piaci áron sem.
A levélre egyelőre nem érkezett válasz.
Az RTL Klub megkeresésére Árvay Tivadar, az MKFE szóvője elmondta, hogy a hirtelen, teljesen váratlanul bejelentett kamionstop eredményeképpen a tervezett, határidős fuvarfeladatok egy pillanat alatt felborultak. Ez azért komoly probléma, mert sok megrendelőnek már nincsenek raktárai, a szállítások nagy része időablakos rendszerben történik: a termelőüzemeket kiszolgáló járművek egy meghatározott időintervallumban érkeznek meg az alapanyagokkal, amelyek rögtön a gyártósorra kerülnek. Ha az alapanyagok nem érkeznek meg, akár az egész termelőüzem leállhat. Az ilyen szállításoknál a rosszul teljesítő fuvarozóknál kötbérkövetelésekkel élhetnek a megrendelők, vagy akár szerződést is bonthatnak.
Tovább tetézi a problémát, hogy egyes, általában 15-20 fő szállítására alkalmas autóbuszok olyan üzemanyag-beömlő nyílással rendelkeznek, amelybe nem fér bele a nagynyomású pisztoly csöve, amely jóval vastagabb. Mivel 7,5 tonna fölött van a súlyuk, a kisnyomású oszlopnál nem tankolhatnak, a nagynyomásúnál nem tudnak – így jelenleg sehol sem tudnak tankolni.