Index Vakbarát Hírportál

Az ellenzék kihagyott több mint egy óra ingyenreklámot a közmédiában

2022. április 14., csütörtök 17:42

Bár az ellenzéki politikusok aránytalanul keveset szerepeltek a közmédiában, azonban kiderült, hogy volt a törvény szerint több mint egy órányi, ingyenes reklámidejük, amivel nem éltek.

A lakmusz.hu ír arról, hogy a Duna TV-n és a Kossuth Rádión összesen 78 perc 20 másodpercnyi ideje volt minden pártlistát állító pártnak és pártszövetségnek, hogy politikai hirdetést sugározzon. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) összesítése szerint ezt a lehetőséget az ellenzék nem használta ki. 

Az Alaptörvény rögzíti, hogy választási kampányban a megfelelő tájékoztatás érdekében politikai reklám kizárólag ellenérték nélkül, az esélyegyenlőséget biztosító feltételek mellett közölhető. Ennek a részleteit a Médiatörvény és a Választási eljárási törvény együttesen rögzíti.

A szabályozás szerint a politikai reklámot a közszolgálati médiaszolgáltató a legnagyobb éves átlagos közönségaránnyal bíró médiaszolgáltatásában teszi közzé. Így 2022-ben politikai reklám közzétételére az MTVA legnagyobb eléréssel rendelkező televíziós és rádiós csatornája (Duna Televízió és Kossuth rádió) volt jogosult. Emellett közvetített politikai reklámokat az az országos kereskedelmi csatorna, az RTL Klub is.

A választást megelőző kampányidőszakban a pártlistát állító jelölő szervezetek politikai reklámjainak közzétételére összesen  470 perc állt rendelkezésre a közmédiában, ez 6 pártlista között oszlott el: 

Tehát  ezek a pártok, pártszövetségek voltak jogosultak arra, hogy politikai hirdetést tegyenek közzé az országgyűlési választással kapcsolatban: 

Például az Egységben Magyarországért pártszövetségnek lett volna 78 perce és 20 másodperce, amennyi idő alatt politikai reklámokat tehetett volna közzé a közmédiában. Ám egyetlen ilyen reklám sem jelent meg tőlük sem a Duna TV-ben, sem pedig a Kossuth Rádióban.

Ugyanakkor a  Duna TV-n reklámozta magát a Fidesz-KDNP 69 darab reklám), a Megoldás Mozgalom (63 darab reklám), a Magyar Kétfarkú Kutya Párt (59 darab reklám), és a Mi Hazánk Mozgalom (72 darab reklámmal ők célozták legtöbbször a nézőket).

A Kossuth Rádióban a Fidesz-KDNP 72 darab reklámot tett közzé a kampányidőszakban, 66-66 reklámja volt a Megoldás Mozgalomnak és a Mi Hazánk Mozgalomnak, és 60 a magyar Kétfarkú Kutya Pártnak.

Az RTL Klubon viszont már megjelentek az ellenzéki pártszövetség reklámjai is:


A Momentum Mozgalom nem jelentkezett az RTL Klubon sem politikai reklámmal.

(Borítókép: Papajcsik Péter / Index)

Rovatok