A budapesti közlekedési cég igyekszik minden beszállítóval megegyezni a korábban megkötött szerződés pénzügyi keretein belül, hiszen egy új tenderen bizonyosan még rosszabb ajánlatokat kapnának.
Már az is nagy siker lenne, ha 10 százalék alatt tartanák az áremelés mértékét. A beszállítók többsége azonban akár 30-50 százalékos felárat is kér a nyersanyagdrágulás és az Ukrajnában zajló háború miatt – értesült a Népszava.
A lapnak adott BKV-válaszból megtudhattuk, hogy „megsokszorozódott a szerződésmódosítási igények száma a háború közvetett gazdasági hatásai – árfolyamváltozás, gyártói áremelések, szállítási határidők, alapanyaghiány, fuvarozási kapacitások miatt”.
Mint írják:
Az áremelési kérelmek számával együtt a felmondások száma is folyamatosan növekszik, idén április végéig 36 szerződést mondtak fel az üzleti partnerek. Ez éves szinten több tízmilliárd forintos többletkiadást jelent.
A beszállítói, gyártói visszajelzések alapján problémák lehetnek a gyártóknál az alapanyag-ellátással, ellátási láncokkal, fuvarozással, ezek hatásai pedig várhatóan megjelennek az anyag- és alkatrészellátásban a BKV-nál is. A mindenre kiterjedő, jelentős áremelések megoldandó gazdasági korlátokat fognak jelenteni a cégnél.
A BKV mindent megtesz azért, hogy ezekből az anomáliákból az utazók minél kevesebbet érzékeljenek. Az M3-as metró infrastruktúráját felújító Swietelsky Vasúttechnika Kft. jelezte a cégnek, hogy az orosz–ukrán háború hatással lehet a munkavégzésükre a korábban Ukrajnából beszállított acélanyagok beszerzésének ellehetetlenülése, valamint a szállítási költségek növekedése miatt.
Még kacifántosabb a helyzet a hármas metróvonalon közlekedő orosz szerelvények esetében, ugyanis továbbra sem érkezik se alkatrész, se szakember Oroszországból. A BKV ezért folyamatosan keresi a hazai és egyéb alkatrészbeszerzési és szállítási lehetőségeket.
A cég idei üzleti terve 142 milliárd forintos közszolgáltatási díj mellett 26 milliárd forintos veszteséggel számol.
A kormánytól 14 milliárdot várnak az energiaár-robbanás ellensúlyozására, emellett felvennének 10 milliárd forint folyószámlahitelt, 6 milliárd szállítói számla kifizetését pedig 2023-ra tolnák át, végül az adóhivataltól halasztott adófizetést kérnek.