Versenyző uniós forrásokat nyert a Nyugati pályaudvar fejlesztése, és sikerrel szerepelt az Európai Bizottság értékelésén a Déli Körvasút – számolt be Facebook-oldalán Vitézy Dávid közlekedési államtitkár.
Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) Közlekedési Koordinációs Bizottság június 21-i ülésén úgy döntött, hogy a Déli Körvasút-beruházás műszaki tartalma kiváló, ugyanakkor a környezetvédelmi engedély újbóli megszerzéséig a finanszírozási döntést elhalasztották – jelentette be a közösségi oldalán Vitézy Dávid közlekedési államtitkár.
Mint írta, a pályázat hivatalos értékelésének fordítása szerint a javasolt projekt fontosság és sürgősség szempontjából is előre sorolandó. A javasolt intézkedés célja a TEN-T-hálózat három folyosóját (Földközi-tenger, Kelet/Kelet-Mediterrán és Rajna-Duna) érintő jelentős szűk keresztmetszet megszüntetése, és összhangban van az ezen folyosókra vonatkozó munkatervekkel.
Az államtitkár kiemeli, a projekt minősége nagyon jó, célkitűzései, a tervek, a mérföldkövek és az ellenőrzési eszközök pedig részletesen le vannak fektetve, és összhangban vannak a megvalósítani tervezett fejlesztésekkel. Ugyanakkor a tervezett eredményei is kiválóak, a fejlesztés az utasok és az árufuvarozók számára időmegtakarítást, a szolgáltatás minőségének javulását, valamint a balesetek, a környezeti károk és a jármű-üzemeltetési költségek csökkenését eredményezi.
Hozzátette: a CEF-forrás várható hasznosulása katalizátorként a javasolt projektben nagyon jó. A CEF-forrás várhatóan elősegítené a tervezett fejlesztést, és biztosítaná, hogy a javasolt projekt a tervek szerint megvalósulhasson.
Vitézy Dávid azonban kiemeli: a javasolt projekt pillanatnyilag még nem eléggé érett a megvalósításra, mivel a Fővárosi Bíróság február 17-én megsemmisítette a szükséges környezetvédelmi engedélyt.
Ennek háttere, hogy a Hamzsabégi út menti vasútfejlesztés miatt tiltakozó civilek indítványára a Fővárosi Bíróság februárban megsemmisítette a projekt korábban már megszerzett környezetvédelmi engedélyét, ennek újbóli megszerzése folyamatban van a környezeti hatástanulmány szükséges kiegészítése alapján.
A Kormány eredetileg is azt tervezte, hogy a Déli Körvasút fejlesztésének kivitelezésére a CEF idei forrásain kívül a 2023-as forrásokból is igényel. Most annyi változik, hogy az idei 89,7 milliárd forintos és a jövő évi 137,7 milliárd forintos összeget egyben kell igényelni a 2023-as CEF-pályázatból idén ősszel. Ez a megoldás még előnyösebb is, egyrészt nem kell mesterségesen két pályázatra szétválasztani szervesen összetartozó beruházási elemeket, másrészt az idei pályázaton nyertes projektekre még 2026-os, a jövő éviekre pedig 2027-es határidő érvényes, így nagyobb biztonsággal fejezhető be a projekt határidőre – magyarázza posztjában Vitézy.
Szintén pályázott Magyarország a Nyugati pályaudvar fejlesztésének tervezésére. Itt is hasonlóan egyértelmű a projekt pozitív értékelése az Európai Bizottság részéről, ez abból is látszik, hogy a Nyugati megújításával szoros kapcsolatban lévő Duna alatti vasúti alagút környezetvédelmi hatástanulmányára már korábban elnyerték az uniós forrást.
A Nyugati pályaudvar nemzetközi tervpályázaton győztes terv előkészítési munkáinak megkezdésére a Nemzeti Közlekedési Központ a versenyző, tehát nem automatikusan Magyarországnak járó források terhére nyert el forrásokat – zárta bejegyzését az államtitkár.
(Borítókép: Róka László / MTI)