A nagyobb élelmiszerláncok többsége már felkészült a vásárlók önkiszolgáló fizetésére. Körképünkből kiderül, hogy a boltok és a vevők elégedettek-e az újfajta kasszákkal.
Bizonyára olvasóink között is akadnak szép számmal olyanok, akik kipróbálták már az élelmiszer-kereskedelmi üzletláncok önkiszolgáló kasszáit, és vélhetően nem értenek egyet a 69 éves brit hölgy, Pat McCarthy petíciójával, aki lányával vállvetve online aláírásgyűjtésbe kezdett az emberi kapcsolatokat kiiktató technológia ellen.
A nyugdíjas hölgy szerint a korábbi nagyszerű vásárlási élmény az önkiszolgáló kasszák miatt mostanra fizikailag megterhelővé, nyomasztóvá és rémálommá vált.
Mivel Magyarországon is rohamosan terjednek az automatizált pénztárak, az Index megkeresett több jelentős hazai élelmiszer-kiskereskedelmi vállalatot, osszák meg tapasztalataikat az olvasóinkkal, az alábbi kérdések megválaszolásával:
Az Auchan tájékoztatása szerint ma már minden magyarországi üzletükben megtalálhatók az önkiszolgáló kasszák, készpénzes és bankkártyás verzióban egyaránt, abból a megfontolásból, hogy a modernizálással gyors és alternatív megoldást kínáljanak vásárlóiknak. Már a pandémia időszaka előtt elkezdték a telepítésüket, de a vírushelyzet miatt felgyorsították a munkát, hogy még biztonságosabb vásárlást garantáljanak az üzleteikbe látogatóknak.
A Tesco közölte, hogy Közép-Európában több mint 11 éve üzemelték be első önkiszolgáló pénztáraikat, ezen belül Magyarországon egészen pontosan 2010-ben. Az új megoldás megjelenésével az üzletláncnál hatékonyabbá vált a munkaszervezés, kisebb lett a vásárlói térből elvett hely, és rövidültek a sorok.
A Lidl a vásárlói igényeket szem előtt tartva döntött úgy, hogy a hagyományos kasszarendszerek mellett bevezeti az önkiszolgáló kasszákat is, hogy ezekkel könnyítse, egyszerűbbé és gyorsabbá tegye a bevásárlást.
A SPAR arról számolt be, hogy áruház-üzemeltetési szempontból a szűk keresztmetszet mindig a kasszazóna, ezért az önkiszolgáló pénztárak bevezetésével igyekeztek vásárlóik számára gyorsabbá tenni a bevásárlást.
Az Auchannál az önkiszolgáló kasszák használata növekvő tendenciát mutat, egyre népszerűbbek, jelentősen csökkent a vásárlók sorban állási ideje, így meglátásuk szerint ezzel a megoldással is emelni tudták a szolgáltatásaik színvonalát.
A Tesco szerint az újfajta kasszák olyan innovatív eszközök, amelyek már természetes részei a cég mindennapi működésének, és bevezetésükkel a pénztáraknál eltöltött idő a töredékére csökkent, miközben a dolgozóik válláról is terhet vettek le. Azt is elmondták, hogy a vásárlóik egy része – főleg az idősebbek és a legfiatalabb korosztály – kifejezetten örül a kezdeményezésnek, és szívesen megtanulja az új eszközök használatát. Mára vásárlóik több mint fele használja az újfajta pénztárakat.
A Lidl azt mondja: az önkiszolgáló kasszák bevezetésével lehetőség nyílik üzleteikben az értékesítési folyamatok racionalizálására, hatékonyabbá válik a munkaszervezés, növekszik a pénztárak áteresztőképessége, és jelentősen csökken a várakozási idő a fizetéskor, mindezek pedig hozzájárulnak a vásárlók kényelmes vásárlási élményének növeléséhez.
A SPAR beszámolója szerint a vásárlók nagy része kortól függetlenül szereti és használja az önkiszolgáló pénztárakat, és azokban az áruházakban, ahol megtalálhatóak ezek az eszközök, a forgalmuk közel 40 százaléka már ezeken bonyolódik.
Az Auchan hálózatában már összesen 350 önkiszolgáló pénztár van, közülük száz készpénzzel működik, ezeket 2021-ben a vásárlói igényekre reagálva telepítették.
A Lidlnél országszerte 58 áruházban 344 önkiszolgáló kassza van, és a telepítés folyamatos. Az új kasszarendszer működése és a felhasználóbarát felület kezelése egyszerű, így az érintett áruházakban a bevezetés óta egyre több vásárló választja ezt a fizetési lehetőséget, használatuk és kedveltségük folyamatosan növekszik.
A SPAR összes önkiszolgáló kasszájának mennyisége meghaladja a 630-at, jelenleg 165 SPAR és INTERSPAR áruházban van ilyen fizetési lehetőség.
Az Auchan 2021-ben fejezte be az újfajta kasszák telepítését, melyek kihasználtsági mutatója folyamatosan növekvő tendenciát mutat, napjainkra már 40-45 százalékban ezt használják a vásárlóik.
A Tescónál folyamatosan dolgoznak a fejlesztéseken, hogy a vásárlóik még könnyebben és egyszerűbben tudják használni ezeket a pénztárakat.
A Lidl közlése szerint az új kasszarendszerük működése és a gépek felhasználóbarát felületének kezelése egyszerű, így az érintett áruházakban a bevezetés óta egyre több vásárló választja ezt a fizetési lehetőséget, használatuk és kedveltségük folyamatosan növekszik.
Az Auchan kereskedelmi láncolatában a kasszák telepítése nem járt létszámleépítéssel, hanem a vásárlói igényeknek megfelelően optimalizálták a kasszák működését. Ezzel a megoldással ugyanis egy munkatársuk 4-6 önkiszolgáló kasszát tud kezelni, így a reggeli és az esti órákban egyaránt több kasszát tudnak nyitva tartani. A pénztárak előtti várakozási idő az Auchannál az elmúlt három évben jelentősen lecsökkent, ugyanis az új kasszáknál általában egyáltalán nincs sorban állás.
A Tesco beszámolójából kiderül, hogy a vállalatnál az önkiszolgáló kasszák munkaerőigénye sok tényezőtől függ, így például a várható forgalomtól, az adott boltban működő önkiszolgáló terminálok számától, illetve a szezonalitástól. Ezenkívül például a kora reggeli órákban, amikor csak néhány terméket vásárolnak, szívesebben használják a vásárlók ezeket, mint hétvégi vagy ünnepi nagy bevásárlások alkalmával. A Tescóban minimum egy, de forgalomtól függően akár három kolléga is segíti a gördülékeny használatot, tanítgatja azokat a vásárlókat, akik még csak ismerkednek a készülékekkel, illetve segítenek az árucikkeken elhelyezett lopásgátlók eltávolításában.
A Lidlnél is segítik a vállalat munkatársai a vevőket a készülékek használatában, ha kell, a termékek beolvasásával, vagy akár az áfásszámla-nyomtatásnál.
A SPAR-nál azt mondják, létszámleépítés helyett a munkatársak más területre történő átcsoportosítását hajtják végre ott, ahol önkiszolgáló kasszát vezetnek be.
A folyamat megállíthatatlannak látszik: az önkiszolgálópénztárgép-technológiáról szóló legutóbbi jelentésében az RBR piackutató cég azt prognosztizálta, hogy 2026-ra világszerte másfél millió ilyen kassza üzemel majd.
(Borítókép: Vásárlók fizetnek a pénztárnál egy Lidl szupermarketben Budapesten 2022. június 7-én. Fotó: Akos Stiller / Bloomberg / Getty Images)