Az önkiszolgáló kasszákról írt összeállításunk után olvasói levelek özönlöttek a postaládánkba, többnyire a kereskedelmi láncok kommunikációjával ellentétes előjellel. Az áruházláncok nagyszerű lehetőséget látnak az új eszközökben, a vevők megosztottak, a kereskedelmi dolgozók pedig elégedetlenek. Cikkünk végén ön is szavazhat az önkiszolgáló pénztárakról.
Minden nagyon szép, minden nagyon jó, mindennel meg vannak elégedve a nagy magyarországi kereskedelmi üzletláncok, legalábbis, ami az önkiszolgáló pénztárakat illeti. A minap közölt erről az Index egy összeállítást, amelyből kiderült, hogy a kiskereskedelmi láncok egybehangzó álláspontja szerint az automatizálással komfortosabbá vált a vásárlás, fizetési alternatívát kínálnak a vevőknek, sőt, elbocsátásokra sem került sor, hiszen a gépek nem szorították ki az élő munkaerőt.
Csakhogy cikkünk megjelenése után elöntötték postaládánkat a fentiekben erősen kételkedő olvasói levelek. A legtipikusabb kifogás az volt, hogy az automata pénztárak megjelenésével a pénztárosok munkáját immár a vevőknek kell elvégezniük, ráadásul ingyen. Ezt illusztrálandó, idézünk néhány szalonképesebb megjegyzést:
Megfontolandó hozzászólások, amelyeket olvasva érdeklődéssel kerestük meg az ügyben érintett harmadik nagy csoportot, a bolti eladókat is.
Megkérdeztük a Kereskedelmi Dolgozók Független Szakszervezetének elnökét, Bubenkó Csabát, akiből csak úgy áradtak az automata kasszák ellen szóló érvek.
Mindenekelőtt kijelentette, hogy az elmúlt nyolc évben mit sem változott a véleménye, továbbra is tartja állítását, miszerint egy-egy önkiszolgáló kassza négy munkavállaló munkahelyét veszélyezteti, és a szakszervezet szerint azért vezették be a multinacionális vállalatok ezeket a kasszákat, hogy kevesebb dolgozót kelljen alkalmazniuk a pénztárakban.
A szakember szerint az a különös ebben a históriában, hogy a lapunknak nyilatkozó nagy kereskedelmi láncok állításai tulajdonképpen nem valótlanok. Csakhogy
azért közölhetnek győzelmi jelentést az új kasszák 40 százalékos kihasználtságáról, mert a vásárlóknak gyakran nincs egyéb lehetőségük, mint hogy azokat válasszák.
Ahol ugyanis alig működik hagyományos pénztár, ott nincs az az épeszű vásárló, aki sorban állással akarná tölteni a drága idejét. Sőt, Bubenkó Csaba tud olyan áruházról is, ahol a vezetőség utasítása volt, hogy eleve az automata kasszákhoz irányítsák az embereket.
És igaz a munkáltatóknak az az állítása is, hogy a kasszák bevezetése miatt nem bocsátanak el munkavállalókat. Hiszen amikor a kereskedelmi szektorban munkaerőhiány van, akkor az automata kasszák bevezetése részmegoldást jelent erre a problémára. Bubenkó Csaba szerint tehát naná, hogy nem küldenek el embert, hiszen felvenni sem tudnak, akkora a hiány.
„Határozott meggyőződésem szerint automata kasszákat telepíteni olcsóbb, mint felemelni a munkavállalók bérét, azért, hogy megfelelő mennyiségű kasszás legyen a boltokban.”
Az érdekképviseleti vezető végül egy szolgálati közleményt is megosztott az Indexszel, eszerint szakszervezetüket átkeresztelik, és a jövőben keresztény-szociális értékrenddel, Egyenlő.hu, a modern szakszervezet néven fognak működni.
(Borítókép: Egy nő önkiszolgáló pénztárat használ. Fotó: Hollie Adams / Getty Images)