Egy 2022 októberében készült reprezentatív kutatás az online ügyintézéssel kapcsolatos szokásokat vizsgálta, és kiderült, miért tartanak tőle az emberek. A magyarok 27 százaléka még mindig nem mozog annyira otthonosan a digitális világban, hogy kizárólag így intézze ügyeit.
A magyarok 33 százaléka nyitott a digitális innovációk iránt, negyven százaléka rutinos internethasználó, azonban viszonylag magas, 27 százalékos azok aránya is, akik úgy érzik, nem mozognak otthonosan az online világban – derült ki az Aegon kutatásából.
A megkérdezettek 52 százaléka törekszik arra, hogy kizárólag interneten keresztül intézze az ügyeit, további húsz százalék rendszeresen használ online megoldásokat, míg hét százalék azok aránya, akik nagyon ritkán fordulnak ehhez a csatornához, és 13 százalék kizárólag offline intéz ügyeket.
A kutatás szerint a megkérdezettek valamivel több mint fele, 57 százaléka használ online fizetési módokat: közülük a legtöbben a telekommunikációs szolgáltatásokkal kapcsolatos díjakat fizetik online. Az online ügyintézést preferálók azért szeretik ezt a megoldást, mert gyorsnak és kényelmesnek tartják, de bőven negyven százalék felett van azok aránya is, akik a hatékonyságot vagy a környezettudatosságot emelték ki az előnyök közül.
Vannak azonban olyan faktorok is, amelyek még távol tartják az embereket a digitális ügyintézéstől. A két legfontosabb visszatartó tényező a személytelenség, illetve az, hogy nincs az ügyintézés végén kézbe adott papír. A tartózkodók táborába tartozók 32 százaléka személyesen, 14 százalék inkább telefonon szereti intézni ügyeit.
A biztosítással rendelkezők hatvan százaléka nyitott lenne a kizárólag online ügyintézésre is – de ők is aggályként említik, hogy online nem kapnak választ felmerülő kérdéseikre, legyen szó az ügyintézésre vonatkozó kérdésről, a termékkel kapcsolatos részletekről vagy az apró betűs részekről.
Tényszerűen ez az aggály is az alaptalan félelem kategóriájába sorolható: az online ügyfélszolgálatok chatfunkciói gyorsan adnak választ a felmerülő kérdésekre, ezeket az intelligens funkciókat azonban még az online csatornákat használók között is kevesen ismerik.