Nemrégiben jelent meg egy tanulmánykötet a Budapesti Corvinus Egyetem gondozásában Gazdaság és vallás címmel. A kötet szerkesztői közül ketten voltak a Kibeszélő Extra vendégei, Kovács Gábor adjunktus és Ócsai András adjunktus.
A beszélgetés elején máris adódott a kérdés, hogy miként kerül a csizma az asztalra, azaz tényleg hogyan is kapcsolódik össze gazdaság és vallás. Kovács Gábor szerint sokak számára a gazdaság és a vallás nehezen összeegyeztethető, viszont a kötet arra hoz példákat, hogy a spiritualitást, a gazdaságot és a vallást lehet és kell is integrálni az üzleti életben. Ócsai András ehhez azt tette hozzá, hogy a mai, főáramú gazdaságban főként a materiális, anyagelvű értékek dominálnak, vagyis az üzleti sikert a megtermelt profitban elegendő mérni.
Az ember pedig, aki ebben közreműködik, kizárólag anyagi vágyakkal rendelkezik, azonban már jó ideje tudjuk, hogy az embert sokkal több minden motiválja. Az emberi teljességhez – az anyagiak mellett – a spiritualitás is hozzátartozik. A spiritualitás a gazdaságban felfogás pedig arról szól, hogy megmutassuk, milyen modellek működnek, kik azok a vállalkozók, akikben ezek az értékek megvalósulnak, és milyen vállalkozásokat hoznak létre.
A kötet célja az volt, hogy minél több keresztény és nem keresztény felekezet üzleti modelljét be lehessen mutatni.
Pannonhalma nagyon jó példa arra, hogy bemutassa, miként lehet úgy gazdasági tevékenységet folytatni (borászat, étterem, gyógynövények), hogy a bencés alapértékek mindvégig szem előtt maradjanak. Arra a felvetésre, hogy a profit mennyiben befolyásolja például a bencések tevékenységét, Ócsai András azt mondta,
a gazdasági sikeresség egy vállalkozás esetében csak egy dimenzió. Emellett lehetnek még jelen olyan dimenziók, amelyek számukra a sikerességet jelentik. Nem a profit ellen dolgoznak, hanem kiegészítik még olyan szempontok beemelésével, mint például megfelelő minőségű termék vagy a környezet óvására fordított figyelem.
Kovács Gábor szerint fontos, hogy ne üzleti vállalkozásként tekintsünk azokra a tevékenységekre, amelyeket a bencések vagy a domonkosok folytatnak. Az egészet inkább bencés vagy domonkos vállalkozásnak tekintsük, amelyben már meg tudjuk fogalmazni, miért csináljuk azt a vállalkozást, és melyek a céljaink. Pannonhalmán már ezer éve folyik a mostanihoz hasonló tevékenység, vagyis erről egyértelműen elmondható, hogy sikeres vállalkozás. Nem az a lényeg, hogy anyagilag kifizetődik, hanem hogy sikeres vállalkozás, talán azt is mondhatnánk, egy sikeres „társadalmi vállalat”.
Esetükben az üzleti siker és a spirituális kiteljesedés nem két teljesen különálló dolog, hanem olyan tevékenység, amelyet egyszerre tudnak megvalósítani az üzleti életben. Ez igaz a kis- és nagyvállalatokra is. Például egy nemzetközi cég magyar leányvállalatánál már évek óta rendkívül alacsony volt a fluktuáció, szemben más leányvállalataival. Rákérdeztek a magyar vezetésnél, akik azt válaszolták, hogy
ők keresztények és keresztény szellemiségben bánnak az alkalmazottakkal, vagyis nem munkaerőként, hanem emberként tekintenek rájuk, és úgy is bánnak velük
– említi a pozitív példát Kovács Gábor.
Ezekről a témákról is szó volt még a beszélgetésben:
(Borítókép: Kovács Gábor László és Ócsai András. Fotó: Karip Tímea / Index)