Az ATV Egyenes beszéd című műsorának vendége volt Hiller István, az MSZP országgyűlési képviselője, aki oktatási témában nyilatkozott.
A pedagógus-béremelés szükséges, de nem elégséges ahhoz, hogy a magyar közoktatás jobb állapotba kerüljön. Hiller István, az MSZP országgyűlési képviselője, volt oktatási minisztere az ATV Egyenes beszéd című műsorában azt mondta, az ellenzéket azzal vádolják, hogy akadályozza az ország Brüsszellel való megállapodását, következésképp az unió társfinanszírozóként nem tud beszállni a pedagógusok béremelésébe. Ezt a politikus visszautasította, azt hangsúlyozva, hogy a magyar pedagógusok bérét a magyar központi költségvetés kell hogy állja. Lehet, hogy most Brüsszel (becslések szerint) 50 százalékos arányban hozzájárul bérük felzárkóztatásához, ám azt hangsúlyozta, hogy amikor már kialakul a már megemelt bér rendszere, annak a teljes összegű fenntartása a központi költségvetésre hárul.
„Ha a kormány a saját maga által vállalt eredeti ígéretét betartotta volna, akkor ma nagyjából 90 százalékkal lenne magasabb a pedagógusok bére a jelenleginél” – húzta alá.
Hiller István szerint a Nemzeti alaptantervet hatályon kívül kell helyezni, és elővenni a Csépe Valéria által készített alternatív tananyagot. Ez átmenetileg megfelelő lenne.
Az oktatáspolitikus mai közleményében megfogalmazott javaslata szerint csökkenteni kell a pedagógusok és a diákok óraterhelését, a pedagógusok bürokratikus terheit, és nagyobb szakmai szabadságot, például szabad tankönyvválasztást kell nekik biztosítani.
Úgy látja, új egyensúlyt kellene kialakítani a kompetencialapú és a lexikális ismeretek között, azaz tények megtanulása helyett a problémamegoldásra kell helyezni a hangsúlyt az oktatásban.
Hiller István egy szerdai online sajtótájékoztatón kitért arra is, hogy szerinte a politika a mai oktatásügyben „szereptévesztésben” van, mert nem az lenne a dolga, hogy percre pontosan megszabja, mi történjen egy tanteremben, hanem a kereteket, a feltételeket, az infrastruktúrát kellene megteremtenie, valamint a finanszírozásról, a jogalkotásról és a célok meghatározásáról kellene gondoskodnia.
Önálló oktatási minisztériumra van szükség, amelynek létrehozására most alkalom adódik, mivel éppen változik a kormány szerkezete – szögezte le a politikus.