Egy kiszivárgott dokumentum szerint a Belügyminisztérium egy új típusú belső teljesítményértékelési rendszert vezetne be az oktatási intézményekben. A cél a pedagógusok és az intézményvezetők „minőségi munkavégzésének” elősegítése. A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete szerint a tanárok és az igazgatók folyamatos ellenőrzése feszültséghez, megosztottsághoz vezethet.
Rendszerszintű, éves belső teljesítményértékelés bevezetését tervezi a kormány az oktatási-nevelési intézményekben – derült ki egy, a Népszava birtokába került belügyminisztériumi dokumentumból.
A tervek szerint az új belső értékelés folyamata a „személyes teljesítménycélok kijelölésével” kezdődik majd: az intézményvezetőnek a tanévet megelőzően, augusztusban, a pedagógusoknak pedig minden tanév elején, szeptemberben kell majd javaslatot tenniük ezekre. Ezt követően tanév végén, június-júliusban kerülhetne sor a pedagógusok és az intézményvezetők értékelésére egy összetett szempontrendszer alapján.
A tanárok esetében teljesítménycél lehet például legalább tíz diák országos tanulmányi versenyen való elindítása vagy épp legalább hat „szellemi és testi fejlődést szolgáló” külső program megszervezése, de idetartozhat az igazolatlan hiányzások, késések mérséklése is. Ami az igazgatókat illeti: elvárás lehet, hogy a lemorzsolódással veszélyeztetett tanulóik arányát két százalékkal csökkentsék az adott tanévben, vagy hogy a 9–11. évfolyamos tanulóik legalább 40 százalékának legyen nyelvvizsgája.
A cél a pedagógusok ösztönzése a „minőségi munkavégzésre”:
az átlag feletti teljesítményt nyújtó tanárok pluszpénzt kaphatnak, ugyanakkor az átlag alatt teljesítők illetményei akár csökkenhetnek is.
Az új értékelési rendszer törvényi kidolgozása még folyamatban van, de a koncepció kitér arra is, hogy az iskolai KRÉTA-rendszer felületén egy új teljesítményértékelő szoftver fejlesztésébe is bele kell kezdeni – írja cikkében a Népszava.
Az Indexnek Nagy Erzsébet, a Pedagógusok Szakszervezetének országos választmányi tagja reagált a sajtóhírre. Mint mondta: a koncepcióról most hall először, előzetes egyeztetés nem volt, de a megjelent információk alapján ez az értékelési rendszer erősen hajaz a szakképzésben részben már bevezetett ellenőrzésekre, amellyel kapcsolatban a tanároknak kifejezetten rossz tapasztalataik vannak.
„Az egyénenként változó bérek feszültségekhez, megosztottsághoz vezethetnek a tantestületben. Félő, hogy lesznek kivételezettek, akik magasabb illetményhez juthatnak, míg azok, akik nem állnak be a sorba, még a mostaninál is kevesebbet kaphatnak” – mondta lapunknak a PDSZ képviselője.
(Borítókép: Pintér Sándor 2020. december 10-én. Fotó: Szigetváry Zsolt / MTI)