Index Vakbarát Hírportál

„Gondolják át a terveket” – üzenik a kormánynak a dühös újbudai civilek

2023. január 14., szombat 18:34

Bár a Déli Körvasút bővítése több szempontból is kétséges, a kormány ragaszkodik a korábban ismertetett koncepcióhoz, noha annak környezetvédelmi engedélyét egy alkalommal már elkaszálta a bíróság. A civilek szerint a beruházás a természetre, az ott élők mindennapjaira és az ingatlanok értékére is negatív hatást gyakorolna, ezért szombat délutánra fáklyás felvonulást hirdettek.

Egyre nagyobb az elégedetlenség Újbudán, a civilek szombat délutánra az LMP támogatásával fáklyás felvonulást hirdettek, mert újra valós esély van arra, hogy vágánybővítés miatt kivágják a fákat a Hamzsabégi sétányon.

Mint ismert, a civilek és az önkormányzat decemberben ismét megtámadta a bíróságon a Déli Körvasút környezetvédelmi engedélyét, a hatástanulmány ugyanis figyelmen kívül hagyta a helyiek érdekeit, a környezetvédelmi szempontokat, és a lehetséges alternatívákat sem vizsgálta meg.

A projekt ellenzői nem a személyforgalmi kapacitások bővítését kifogásolják, hanem azt, hogy az új, harmadik vágány a Budapest–Belgrád-vasútvonalat szolgálná, így még több tehervonat menne át a kerület szívén, ami a gyakorlatban a Hamzsabégi sétány felforgatásával és több mint ezer fa kivágásával járna, arról nem beszélve, hogy a beruházás az ott élők mindennapjait is alaposan megkeserítené. Ez utóbbit egyébként decemberben Orosz Anna újbudai országgyűlési képviselő kérdéseire reagálva Lázár János építési és beruházási miniszter is  elismerte a parlament gazdasági bizottságában.

Bár a beruházás megvalósulása több szempontból is kétséges – részben a folyamatban lévő perekből, részben az uniós források körüli bizonytalanságokból adódóan –, a kormány mégis foggal-körömmel ragaszkodik elképzeléseihez, noha a természetre és az ott élők mindennapjaira gyakorolt káros hatások mindenki számára ismertek

– mondta az Indexnek egy újbudai lokálpatrióta, Tóth Sándor Péter, a Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért Egyesület (POPÉK) elnökségi tagja, aki a helyiekkel együtt azt szeretné, hogy a döntéshozók fontolják meg a projekt megvalósítását, vagy legalább változtassanak az eddig ismertetett koncepción.

Az egyesületi vezető emlékeztetett, hogy a beruházást ebben a formában egyszer már megtorpedózták, az általuk megnyert bírósági per pedig első körben el is kaszálta a projekt környezetvédelmi engedélyét, ám később azt a kormányhivatal mégis kiadta anélkül, hogy a technikai tartalmon változtattak volna.

A civilek legfőbb aggályai az alábbiak:

„Gondolják át a terveket, és álljanak elő egy kevésbé pazarló, ember- és természetbarát koncepcióval” – hangsúlyozta lapunknak Tóth Sándor Péter.

Kiemelte azt is, hogy a Déli Körvasút Hamzsabégi úti szakaszán körülbelül 6000 ember él, ők azok, akiket közvetlenül érint a beruházás. Hozzátette ugyanakkor, hogy ez az adat csak a jéghegy csúcsa, hiszen a kerület más részeiről is napi szinten járnak ide valamilyen rekreációs tevékenységet folytatni.

„Nem akarjuk, hogy Újbuda szíve, »a kerület tüdeje« végérvényesen is tranzit-teherforgalmi folyosóvá váljon” – nyomatékosította a POPÉK elnökségi tagja.

(Borítókép: Németh Kata / Index)

Rovatok