Több mint 71 ezer diák írja a középiskolai felvételit. Magyarból és matematikából töltik ki a teszteket. A szakember szerint a középiskolai felvételi rendszer igazságtalan.
Összesen háromféle feladatsort kapnak a vizsgát megszervező iskolák. Egyet a nyolcadikosoknak, egyet a hatodikosoknak, egyet a negyedikeseknek. A teszt azonban országosan egységes, korosztályonként minden diák ugyanazokat a feladatokat oldja meg, függetlenül attól, hogy később gimnáziumba, szakgimnáziumba vagy technikumba jelentkezik.
A gimnáziumok, a technikumok és a szakgimnáziumok háromféleképpen kalkulálhatnak a jelentkezők pontjaival:
A diákok összpontszámának legalább felét a központi írásbeli felvételi vizsga eredményének kell adnia. Nyilván csak azokban a középiskolákban, amelyek kötelezővé tették a jelentkezők számára a vizsga megírását.
Az Oktatási Hivatal adatai alapján 56 ezer nyolcadikos, 9100 hatodikos és több mint 6000 negyedikes vizsgázik. Ők az ország 541 pontján írják majd meg a tesztet magyarból és matematikából.
Radó Péter oktatáskutató szerint a magyar középiskolai felvételi rendszer nem igazságos.
Akkor lenne az, ha előre lehetne tudni, milyenek a követelmények, és az általános iskolák fel is tudnák készíteni a gyerekeket erre a megmérettetésre. De még akkor sem csökkentené azokat az elképesztő különbségeket, amelyek az alacsony és a magas státuszú gyerekek teljesítménye között van
– mondja Radó Péter az Eduline oldalán.
A szakember szerint a jelenleginél mindenképpen jobb megoldás lenne egy olyan általános iskolai záróvizsga, amelyet minden diáknak le kellene tennie, de amelynek a követelményei nyilvánosak, megismerhetők lennének.
(Borítókép: Magyar nyelvi feladatlap a központi felvételin 2013. január 18-án. Fotó: Szigetváry Zsolt / MTI)