Index Vakbarát Hírportál

Egyelőre nem kapnak a budai autósok parkolási kedvezményt

2023. február 22., szerda 14:53

Budapest vezetése nemtetszését fejezte ki az akkumulátorgyárak építési módjával kapcsolatban; a becsület napi, budapesti atrocitások során a magyar titkosszolgálatok felelősségét is felvetette a főpolgármester. A mellékhelyiség viszont újra működik az egyik legforgalmasabb budai köztéren, a II. és a XII. kerületi zónán kívüli lakossági parkolás bevezetését pedig elhalasztották.

„Dermesztő és rémisztő a csend a főpolgármester részéről, amikor szó nélkül hagyta azt a súlyos atrocitást, amikor csupán öltözékük ürügyével magyar járókelőket vertek meg olasz és német antifasiszták Budapest utcáin” – mondta a napirend előtti felszólalásában Wintermantel Zsolt, a Fidesz–KDNP frakcióvezetője, megemlítve, azt viszont helyesnek tartja, hogy a Deák téri gyilkosság kapcsán megszólalt.

Karácsony Gergely erre úgy reagált, azért várt a megszólalással, mert tájékozódni akart az ügyben. Azóta találkozott a budapesti rendőr-főkapitánnyal, ezért el tudja mondani, hogy az egyetlen magyar elkövetőt már letartóztatták. Ezzel összefüggésben egyébként kételyét fejezte ki, hogy a híradásokban bemutatott embernek van-e köze az erőszakos eseményekhez. Azt azonban tragikusnak tartja, hogy a kitörés napja szélsőjobboldali nyílt neofasiszta eseménnyé válhatott Magyarországon. Ez a magyar titkosszolgálatok előtt is évek óta ismert, ezért a főpolgármester feltette a kérdést: hogyan történhetett, hogy ezek az elkövetők szabadon beutazhatnak az országba, majd el is utazhattak?

Budapest nem akar akkumulátorgyárat

A Magyarországra telepített akkumulátorgyárak előkészítése átláthatatlan, és az sem zárható ki, hogy a jövőben a fővárosba is terveznek majd hasonló beruházást – olvasható a Szaniszló Sándor (DK), Horváth Csaba (MSZP), V. Naszályi Márta (Párbeszéd) és Soproni Tamás (Momentum) által jegyzett előterjesztésben.

Ne lehessen megkerülni az ilyen esetekben irányadó szabályokat azzal, hogy kiemelt kormányzati beruházássá nyilvánítják – követelte Kerpel-Fronius Gábor főpolgármester-helyettes, aki azt kérte:

védjük meg a fővárost attól, hogy vízmérgező és természetpusztító akkumulátorgyárak épüljenek a lakosság beleegyezése nélkül.

Bár a Fidesz frakcióvezetője megjegyezte, hogy egy ilyen határozat semmit sem ér, mivel a törvény erősebb jogforrás, a Budapestet irányító testület ellenszavazat nélkül, határozatban szögezte le, hogy akkumulátort vagy annak alkatrészét gyártó, vagy azt összeszerelő üzem Budapesten, csak társadalmi részvétel mellett, teljesen transzparens módon, a víz és termőföld kíméletével épülhessen.

2014. január 1-je óta nem volt a budapesti közösségi közlekedésben a főváros lakosságát érintő jegy- és bérletáremelés, azonban a jelenlegi inflációs környezetben, illetve a közösségi közlekedés költségeinek jelentős növekedése miatt 

a 100E repülőtéri autóbuszjárat vonaljegyének eddigi 1500 forintos árát 2023. április 1-től 2200 forintra emeli a főváros.

Megszűnik a kiegészítő heti Budapest-bérlet, a 72 óráig érvényes Budapest-hetijegy és az 5/30 BKK napijegy is. A városvezetés szerint a változás összességében érdemi bevételi hatással nem jár.

A Budapesti Közlekedési Központ éves állami kompenzációja eddig 12 milliárd forint volt. Élő Norbert a vitában utalt arra, hogy az uniós átlagot háromszorosan meghaladó infláció, illetve az energiaválság miatt, továbbá a BKK üzleti tervében is majd szereplő 14 milliárdos hiány okán az állammal idén megkötendő (12 milliárd forintról szóló) támogatási szerződés mellett jelezni kell, hogy ennél szignifikánsan több, azaz 14 milliárd forinttal magasabb összeget, összesen 26 milliárd forintot javasol energiakompenzációként meghatározni a főváros.

Az a vállalkozó, aki a Széll Kálmán téren az illemhelyet üzemeltette, csődbe ment Orbán Viktor miatt.

Ezt mondta Élő Norbert képviselő arról, hogy miért veszi át az Esély Nonprofit Zrt. az ottani WC üzemeltetését.

Budai parkolás

Wintermantel Zsolt szerint az övezeten kívüli kizárólagos lakossági várakozás fogalmát semmilyen jogszabály nem ismeri (így a KRESZ sem), ezért a Pokorni Zoltán és Örsi Gergely által jegyzett újszerű parkolási javaslat nem vezethető be.

Örsi Gergely szerint ugyanakkor a fizetős parkolási zónák egészen a városhatárig történő kiterjesztése sem járható út, tehát valamilyen megoldást kell találni. A főpolgármester elvi szinten egyetértett a lakosság jogos igényét tükröző elképzeléssel, a módosító javaslata szerint azonban május 31-éig további egyeztetéseket kell folytatni a szabályozási és forgalomtechnikai intézkedések kidolgozása érdekében. Az előterjesztést ezzel a változtatással fogadták el.

A főváros vezetése láthatóan megtorpant. Hiába érveltünk Őrsi Gergely polgármester úrral, hogy a mai ülésen is felvetett problémákat  már több körben egyeztettük a hivatal illetékeseivel, a főpolgármester újabb egyeztetéseket tart szükségesnek

– kommentálta az ügyet Pokorni Zoltán, hozzátéve, hogy bár a javaslatot ma nem fogadták el, Karácsony Gergely főpolgármester ígéretet tett arra, hogy ebben a két kerületben májust követően kísérleti jelleggel bevezethetik a kizárólagos parkolást.

(Borítókép: A Fővárosi Közgyűlés ülése a Városházán 2023. február 22-én. Fotó Illyés Tibor / MTI)

Rovatok