Alacsonyabb sebességhatárok a budapesti belvárosban, éjjel-nappal működő traffipaxok elhelyezése legalább száz helyszínen, zebramegújítási program – egyebek mellett ezeket a javaslatokat tartalmazza az új fővárosi közlekedésbiztonsági stratégia, amelyet szombaton ismertetett a budapesti Főpolgármesteri Hivatal.
Az MTI szerint a részletes terveket a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. honlapján hozták nyilvánosságra. A közlekedésbiztonsági stratégia célja – az Európai Unió vonatkozó irányelveivel összhangban –, hogy 2030-ig megfelezzék, 2050-re pedig nullára csökkentsék a halálos közúti balesetek számát a fővárosban.
A stratégia nemcsak a főváros feladatait határozza meg, hanem javaslatot tesz az országos jogszabályok módosítására is. Emlékeztettek arra, hogy a Budapesti Rendőr-főkapitányság a héten újabb mérőkészülékek telepítését jelentette be, de az önkormányzat szerint nem telepítettek belőlük eleget.
A tervezet elkészítői ugyanis úgy látják:
Budapesten legalább 100 helyszínen kellene sebességmérő kamerákat kihelyezni.
A dokumentumban azt is leszögezték, hogy sok helyen csökkenteni kell a sebességhatárokat Budapesten. Ennek érdekében kétszeresére növelnék a védett lakóterületek – a 30-as és a lakó-pihenő övezetek – kiterjedését, és alacsonyabb sebességhatárokat vezetnének be a belváros számos pontján.
a Hungária-gyűrűn belül maximum óránkénti 50 kilométeres, a Nagykörúton és azon belül maximum óránkénti 40 kilométeres sebességhatár bevezetését javasolják a stratégiai tervezetben.
Jelezték azt is, hogy Budapesten 5240 gyalogátkelőhely található, ezeknek több mint a felét az elmúlt három évben felújították. Ezt a programot azonban folytatni kell, így néhány éven belül elérhető, hogy Budapesten minden gyalogátkelőhely kifogástalan állapotban legyen.
A dokumentumban azt is ismertették, hogy fővárosi egyeztető fórumot kezdeményeznek a rendőrség és a releváns szakmai és civil szervezetek részvételével, így szakmai szinten kidolgozott javaslatokkal lehet segíteni a közlekedésbiztonság helyzetén önkormányzati és kormányzati szinten egyaránt. A legfontosabbnak a közlekedők tudatosságát nevezték, közlekedési módtól függetlenül. Ennek érdekében tájékoztató kampányt indítanának a fővárosi felületeken, hogy ezzel ösztönözzék a budapestieket a biztonságosabb és egymásra odafigyelő közlekedésre.
A Főpolgármesteri Hivatal közleménye szerint a BKK a közlekedésbiztonsági stratégia szövegét a kerületi önkormányzatokkal történt egyeztetés és szakmai fórumok alapján készítette el. Az elmúlt hetekben megkezdődött már a stratégia megvitatása releváns civil és szakmai szervezetekkel is.
A következő lépés a stratégia nyilvános vitája, azt követően a végleges javaslatról a Fővárosi Közgyűlés dönthet. A közlekedésbiztonsági stratégia szövegét a BKK weboldalán bárki véleményezheti. Az oldalon az elmúlt évekből számos statisztikai adatot is közöltek, ezek az adatok szerintük a változtatás szükségességét jelzik.
(Borítókép: Koszticsák Szilárd / MTI)