Cikkünkben a személysérüléses közúti balesetek legfrissebb statisztikáit és a balesetek okait néztük meg annak kapcsán, hogy az M1-es autópályán történt, szombat délutáni tömegkarambolban negyvenen sérültek meg, akik közül egy ember meghalt, ketten pedig életveszélyes állapotban vannak.
Az elmúlt három évtizedben jelentősen csökkent Magyarországon a személysérüléses közúti balesetek és az azokban elhunyt személyek száma. Míg 1990-ben 27 801 olyan baleset történt, amelyben 2422-en vesztették életüket, addig 2022-ben 14 732 balesetben 570-en haltak meg.
A Központi Statisztikai Hivatal a napokban tette közzé jelentését a múlt év utolsó negyedévében történt személysérüléses közúti közlekedési balesetekről. Ebből kiderül, hogy az elmúlt három esztendő megegyező periódusait vizsgálva 2022-ben történt a legtöbb baleset a hazai közutakon. A 3633 balesetben 4918-an sérültek meg, közülük 141-en vesztették életüket.
2022 utolsó három hónapjában a járművezetők hibájából bekövetkezett baleseteknél a gyorshajtás és az elsőbbség meg nem adása volt a két leggyakoribb ok (30-30 százalék), ezeket a szabálytalan irányváltás követte 23 százalékkal.
A balesetek 85 százalékát személyszállító járművel idézték elő.
Míg személygépkocsival 2,2 százalékkal kevesebb, addig motorkerékpárral 12, kerékpárral 43, autóbusszal 8,7 százalékkal több balesetet okoztak, mint 2021 azonos időszakában. Mindenképpen kedvező, hogy a múlt év utolsó negyedévében 15 százalékkal kevesebb volt az ittasan okozott baleset, mint egy évvel korábban.
Mintegy öt százalékkal emelkedett viszont az autópályákon bekövetkezett személysérüléses balesetek száma. Három hónap alatt 124 ilyen baleset történt. Érdekesség: a száz kilométernél hosszabb autópályákon átlagosan 10,7 baleset jutott száz kilométerre, fajlagosan a legtöbb (32) az M3-ason, míg a legkevesebb (5) az M6-oson.
Ami hazánk legveszélyesebb közútjait illeti,
tavaly a 2102-es, Pest vármegye északi részét átszelő mellékúton történt a legtöbb halálos baleset egy kilométerre vetítve.
Itt 11,5 kilométerre jutott egy személysérüléses baleset, ezt követi az M43-as (19,23), a 4625-ös (23,66), az 5-ös (26,42) és a 63-as főút, ahol 30 kilométerre jutott egy baleset.
2021-ben a halálos balesetek számát tekintve a legveszélyesebbnek az 5-ös főút bizonyult, ahol összesen 7 halálos kimenetelű baleset történt. Ezt az M5-ös autópálya követi öt, majd a 3-as főút négy halálos balesettel. A listára felkerült még a 4-es, a 8-as, az 53-as, a 63-as, az M43-as, a 2102-es és a 4625-ös út is, ezek mindegyikén 3-3 halálos baleset történt.
A Magyar Autóklub statisztikája szerint idén januárban 945 személysérüléses baleset történt, amelyben összesen 36-an hunytak el. A januári adatok alapján a 945 balesetből
Múlt év végén haladta meg először Magyarországon a négymilliós határt a forgalomban lévő személyautók száma. Ugyancsak rekordot döntött a gépkocsik átlagéletkora, ami jelenleg 15,4 év. Érdekesség, hogy a kétezres évek elején egészen 10,3 évig csökkent az átlagéletkor, azonban a 2008-as gazdasági világválság után visszaesett az új személyautók értékesítése. Nemzetközi összehasonlításban is öregnek számít a hazai autópark, hiszen például az Egyesült Királyságban és Ausztriában 8, Franciaországban 9, Németországban 9,5 évesek a gépkocsik átlagosan.
(Borítókép: Összeroncsolódott gépjárművek az M1-es autópályánál Herceghalomnál, ahol öt kamion és 37 autó ütközött össze, ezért mindkét irányban lezárták az autópályát 2023. március 11-én. Fotó: Lakatos Péter / MTI)