Index Vakbarát Hírportál

Mennyire és miért veszélyesek a magyar közutak?

2023. március 12., vasárnap 15:51

Cikkünkben a személysérüléses közúti balesetek legfrissebb statisztikáit és a balesetek okait néztük meg annak kapcsán, hogy az M1-es autópályán történt, szombat délutáni tömegkarambolban negyvenen sérültek meg, akik közül egy ember meghalt, ketten pedig életveszélyes állapotban vannak.

Az elmúlt három évtizedben jelentősen csökkent Magyarországon a személysérüléses közúti balesetek és az azokban elhunyt személyek száma. Míg 1990-ben 27 801 olyan baleset történt, amelyben 2422-en vesztették életüket, addig 2022-ben 14 732 balesetben 570-en haltak meg.

A gyorshajtástól a szabálytalan irányváltásig

A Központi Statisztikai Hivatal a napokban tette közzé jelentését a múlt év utolsó negyedévében történt személysérüléses közúti közlekedési balesetekről. Ebből kiderül, hogy az elmúlt három esztendő megegyező periódusait vizsgálva 2022-ben történt a legtöbb baleset a hazai közutakon. A 3633 balesetben 4918-an sérültek meg, közülük 141-en vesztették életüket.

2022 utolsó három hónapjában a járművezetők hibájából bekövetkezett baleseteknél a gyorshajtás és az elsőbbség meg nem adása volt a két leggyakoribb ok (30-30 százalék), ezeket a szabálytalan irányváltás követte 23 százalékkal.

A balesetek 85 százalékát személyszállító járművel idézték elő.

Míg személygépkocsival 2,2 százalékkal kevesebb, addig motorkerékpárral 12, kerékpárral 43, autóbusszal 8,7 százalékkal több balesetet okoztak, mint 2021 azonos időszakában. Mindenképpen kedvező, hogy a múlt év utolsó negyedévében 15 százalékkal kevesebb volt az ittasan okozott baleset, mint egy évvel korábban.

A legveszélyesebb utak, autópályák

Mintegy öt százalékkal emelkedett viszont az autópályákon bekövetkezett személysérüléses balesetek száma. Három hónap alatt 124 ilyen baleset történt. Érdekesség: a száz kilométernél hosszabb autópályákon átlagosan 10,7 baleset jutott száz kilométerre, fajlagosan a legtöbb (32) az M3-ason, míg a legkevesebb (5) az M6-oson.

Ami hazánk legveszélyesebb közútjait illeti,

tavaly a 2102-es, Pest vármegye északi részét átszelő mellékúton történt a legtöbb halálos baleset egy kilométerre vetítve.

Itt 11,5 kilométerre jutott egy személysérüléses baleset, ezt követi az M43-as (19,23), a 4625-ös (23,66), az 5-ös (26,42) és a 63-as főút, ahol 30 kilométerre jutott egy baleset.

2021-ben a halálos balesetek számát tekintve a legveszélyesebbnek az 5-ös főút bizonyult, ahol összesen 7 halálos kimenetelű baleset történt. Ezt az M5-ös autópálya követi öt, majd a 3-as főút négy halálos balesettel. A listára felkerült még a 4-es, a 8-as, az 53-as, a 63-as, az M43-as, a 2102-es és a 4625-ös út is, ezek mindegyikén 3-3 halálos baleset történt.

Első az elsőbbség meg nem adása

A Magyar Autóklub statisztikája szerint idén januárban 945 személysérüléses baleset történt, amelyben összesen 36-an hunytak el. A januári adatok alapján a 945 balesetből

A négymillió hazai személyautó átlagéletkora 15 évnél is magasabb

Múlt év végén haladta meg először Magyarországon a négymilliós határt a forgalomban lévő személyautók száma. Ugyancsak rekordot döntött a gépkocsik átlagéletkora, ami jelenleg 15,4 év. Érdekesség, hogy a kétezres évek elején egészen 10,3 évig csökkent az átlagéletkor, azonban a 2008-as gazdasági világválság után visszaesett az új személyautók értékesítése. Nemzetközi összehasonlításban is öregnek számít a hazai autópark, hiszen például az Egyesült Királyságban és Ausztriában 8, Franciaországban 9, Németországban 9,5 évesek a gépkocsik átlagosan.

(Borítókép: Összeroncsolódott gépjárművek az M1-es autópályánál Herceghalomnál, ahol öt kamion és 37 autó ütközött össze, ezért mindkét irányban lezárták az autópályát 2023. március 11-én. Fotó: Lakatos Péter / MTI)

Rovatok