„A Transznyeft robbanószerkezeteket fedezett fel a brjanszki régióban található Barátság (Druzsba) olajvezeték Novozibkov olajszivattyú-állomásán” – közölte a vállalat szóvivője, Igor Demin a TASZSZ orosz állami hírügynökséggel. Hozzátette, az állomás nem sérült meg, a vizsgálatok folyamatban vannak.
A Novozibkov olajszivattyú-állomás területén kedd este és szerda reggel nem ipari gyártmányú, megrongált műanyag burkolatokban lévő robbanószerkezeteket találtak, amelyekben acélgolyók formájában robbanófejek voltak. A hüvelyek feltehetően a földbe csapódás után, a drónról történő ledobáskor rongálódtak meg. Szerdán nap közben pedig egy másik, valószínűleg az előző kettőhöz hasonló robbanószerkezetet láttak, amint egy drónról ledobják a vezeték mentén – közölte Igor Demin, a Transznyeft szóvivője.
Hangsúlyozta, hogy a novozibkovi állomás nem szivattyúzza az olajat egész 2023-ban, a tartályok üresek.
A robbanófej jellege arra utal, hogy a szabotázs szervezői nem a létesítményt akarták elpusztítani, hanem az ott dolgozó embereket akartak megölni vele
– mondta Demin, tájékoztatása szerint pedig meg is indult a vizsgálat az ügyben.
Az ukrán fegyveres erők által a Barátság olajvezeték és annak infrastruktúrája ellen irányuló lövéseiről idén február eleje óta már többször is napvilágot láttak információk – magyarázta a Transznyeft szóvivője. Elmondása szerint január 31-én este megpróbálták megtámadni a Novozibkov olajvezetéket a brjanszki területen. A lövedék becsapódása következtében nem voltak áldozatok, a Barátság olajvezeték továbbra is rendben működött.
Később, február 3-án az orosz média ismét arról számolt be, hogy a fegyveres erők állítólag megtámadták a vezeték infrastruktúráját, de a Transznyeft közölte, hogy nincs információja a támadásokról, és hogy a Druzsba olajvezeték ismét normálisan működik.
Nyikolaj Sulginov orosz energiaügyi miniszter kijelentette, hogy Oroszország további intézkedéseket hozhat a határ menti üzemanyag- és energetikai létesítmények biztonságának fokozására.
A Barátság kőolajvezeték belorusz finomítókba szállít olajat, és továbbítja Európába. A vezeték a Szamara régióból indul, áthalad Brjanszkon, majd két szakaszra ágazik: északi és déli szakaszra, és Belaruszon, Ukrajnán, Lengyelországon, Csehországon, Szlovákián, Németországon és Magyarországon halad keresztül.